MBA i sportbranschen
Kaunas, Litauen
VARAKTIGHET
18 Months
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran *
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
EUR 12 000 / per year
STUDIEFORMAT
Blandad
* För sökande från EU/EFTA-länder. För sökande och medborgare i visumfria länder: Albanien, Argentina, Australien, Brasilien, Kanada, Sakartvelo, Israel, Japan, Malaysia, Moldavien, Mexiko, Nya Zeeland, Singapore, Sydkorea, Storbritannien, USA, Ukraina, Ven
Introduktion
Undervisas gemensamt av Euroleague Basketball Institute och Vytautas Magnus University, det är verkligen ett internationellt utbildningsprojekt, dra nytta av ett omfattande globalt nätverk av akademiker, branschledare, experter, och arbetsmarknadens parter för samtida sportföretag och online-inlärningsmöjligheter i världsklass.
Under tre 20 veckors terminer fördelade på 15 månader kommer studenterna att slutföra 90 högskolepoäng.
Studenterna kommer att få både en systemisk förståelse och kunskap om alla viktiga områden inom sportföretag och ledning: Marknadsföring, Finansiera, Media och kommunikation, Lag, Strategi, och ekonomi. Studenterna kommer att slutföra en praktik- och terminuppsats där de kommer att tillämpa kunskapen som erhållits i ett sportaffärssammanhang.
Studenterna kommer att avsluta sina studier genom att förbereda en MBA-avhandling som antar moderna forskningsmetoder för att lösa praktiska problem inom sportbranschen.
Tillhandahållande av information kommer att ges med hjälp av visuella hjälpmedel, fallbaserade föreläsningar, förklaring av praktiska exempel och frågor, förklaring av videoexempel, formulering och förklaring av praktiska uppgifter, moderering av diskussion, konsultation av självständigt arbete: sökning och analys av information som presenteras i pedagogisk litteratur, tidskrifter etc., förberedelse av fallanalys och utförande av praktiska uppgifter.
Den första sessionen hålls på Euroleague Basketball Headquarters i Barcelona. Den andra sessionen hålls på Vytautas Magnus University och plus ett besök på plats på Žalgiris Kaunas. Den tredje sessionen hålls i värdstaden för Turkish Airlines EuroLeague Final Four. Den fjärde sessionen hålls igen kl Vytautas Magnus University, Kaunas.
Feedback från föreläsare och studenter
VMU har alltid varit ett globalt fokuserat universitet och vi är mycket glada över att detta har erkänts och uppskattats av Euroleague Basketball, Europas toppnivå baskettävlingsarrangör.
Prof. dr. Juozas Augutis, rektor för Vytautas Magnus University
Antagningar
Programresultat
Efter avslutad utbildning kommer studenten att kunna:
- Förstå principerna och strukturerna för olika sport affärssystem och kan fatta effektiva beslut i olika organisatoriska sammanhang.
- Förstå detaljerna i sportmarknadsföring och kommunikation och kunna anta lämpliga strategier och instrument både i traditionella och digitala mediemiljöer.
- Förstå mångfalden av juridiska personer, kontrakt, skattebestämmelser, tvistlösning och instrument för rättsligt skydd som är tillgängliga för idrottsorganisationer.
- Förstå den ekonomiska logiken bakom funktionen hos olika sportaffärssystem, analysera finansiella data och strömmar och fatta ekonomiskt välgrundade affärsbeslut.
- Ha en systemisk förståelse för olika förvaltningsaspekter av idrottsorganisationer.
- Formulera och implementera affärsutvecklingsstrategier för idrottsorganisationer genom att anta innovativa affärsmodeller och mobilisera viktiga intressentgrupper.
- Professionellt debattera och arbeta i ett team, samarbeta i projektteam, hantera dem, fatta beslut och ta ansvar för resultat.
- Tillhandahålla systemiska, kreativa och kritiska lösningar på komplexa ledningsproblem baserade på normerna för etik och socialt ansvar.
Karriärmöjligheter
Utbildningen kvalificerar studenter för ett brett spektrum av befattningar i idrottsorganisationer, allt från ledning av professionella klubbar och företag i idrottsrelaterade branscher till att leda professionella idrottsföreningar och andra organ på systemnivå (t.ex. förbund, idrottsligor och tävlingar i privata, statliga och icke-statliga sektorer: leda affärsföretag på mellan- och högre nivå, ta ledningspositioner i idrottsförbund och föreningar, i professionella och icke-professionella idrottsklubbar, inom reklam och annan projektledning, arbeta som försäljningschef för sportartiklar och tjänster; som affärsanalytiker inom vissa sportsektorer; som affärsprocessanalytiker; som sportservicechef/agent; som sportorganisationer som representerar PR; som sportjournalist; som sportsponsring; som ERP-konsult.