
MBA in
Master i Resilience in Education
Stefan cel Mare University of Suceava

Nyckelinformation
Campus läge
Suceava, Rumänien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Erasmus Mundus Joint Master in Resilience in Educational Contexts - EMJM FLOURISH är ett 2-årigt innovativt masterprogram på heltid som syftar till att bygga upp pedagogers och praktikers kapacitet att skapa resiliensförbättrande sammanhang som utrustar barn och unga med nödvändiga resurser och kompetens att effektivt hantera utmaningarna i sin utbildning och utveckling.
Det erbjuds av University of Malta (ledande partner), University of Crete, Grekland, University of Lissabon, Portugal, och Stefan Cel Mare University, Suceava, Rumänien och stöds av fem andra associerade partners, Dalhousie University, Kanada, Rijeka Universitet, Kroatien, University of Pretoria, Sydafrika, Örebro universitet, Sverige, University of Sao Paolo, Brasilien, och European School Psychology Training Centre. Kursdeltagare gör 4 mobiliteter vid minst 3 av de examensberättigade universiteten.
Galleri
Läroplan
Under masterprogrammet kommer studenterna att ha möjlighet att studera följande ämnen och kommer att kunna tillägna sig följande kunskaper och förståelse:
Termin 1. Avdelningens erbjudandeenhet: Centre of Resilience & Socio-Emotional Health
- Resiliens i mänsklig utveckling - Denna studieenhet fungerar som en introduktion till hela masterprogrammet och syftar till att introducera ramverket för hälsofrämjande och förebyggande; definiera karaktären av motståndskraft; beskriva de olika teorierna och modellerna för resiliens; identifiera risk- och skyddsfaktorer för olika system; och diskutera resiliensutbildningens relevans för barns och ungas övergripande utveckling och tillväxt.
Kunskap och förståelse: - Vid slutet av studiedelen ska studenten kunna:
- Förstå huvudprinciperna och grundsatserna i ramverket för hälsofrämjande och förebyggande vetenskap och dess tillämpning på barns och ungas psykiska hälsa och välbefinnande
- Definiera motståndskraft och spåra dess utveckling från begreppet osårbarhet till
individ-kontext transaktionsperspektiv - Kritiskt granska olika förhållningssätt till resiliens som hem, samhälle, arbetsplats, hälsa och socioekonomisk utveckling, undersöka och utvärdera de viktigaste teorierna och modellerna för resiliens
- Identifiera risk- och skyddsfaktorer för barn och unga från ogynnsamma omständigheter, inklusive trauma, fattigdom, etniska minoriteter och påtvingad migration
- Kompetens och pedagogik inom resiliensutbildning - Denna studieenhet kommer att ge kursdeltagarna en möjlighet att kritiskt överväga de specifika attityder och färdigheter som ska odlas hos barn och ungdomar i och utanför klassrummet samt det relevanta pedagogiska förhållningssättet för sådana attityder och färdigheter. ska förvärvas. Resiliens kan inte läras ut didaktiskt som bara ytterligare en kunskapsdomän
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Jämför och kontrastera skillnaderna mellan didaktiska och erfarenhetsbaserade tillvägagångssätt i undervisning och lärande i relation till resiliensutbildning
- Beskriv och analysera användningen av SAFE-metoden i socioemotionell undervisning och lärande
- Jämför och jämför de olika bedömningsmetoder som krävs för bedömning av kunskaper, attityder och färdigheter med hänvisning till resiliens
- Beskriv kritiskt de färdigheter som utgör de olika kompetenserna inklusive områdena: Relationer och kommunikation, Tillväxttänkande, Självbestämmande, Bygga på styrkor och Förvandla utmaningar till möjligheter (Hantera motgångar, avslag, familjekonflikter, förlust, mobbning, förändring och övergångar).
- Planera, implementera och utvärdera resiliensprogram - Denna studieenhet introducerar grundläggande kunskaper och färdigheter för planering, genomförande och utvärdering av resiliensprogram och interventioner med hjälp av en mängd olika strategier. Dessa kompetenser kommer att stärka utbildningspersonalens kapacitet att genomföra resiliensinterventioner med särskild uppmärksamhet på genomförandekvalitet och övervakning av programmets effekter. Vidare kommer studenterna att utveckla färdigheter om hur man utformar ett program/projektplan som kommer att göra antagandet av ett program av ett utbildningssystem mer genomförbart och hållbart.
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Identifiera de metoder som används i den övergripande planeringsmodellen för att utveckla ett program för förebyggande/resiliens
- Definiera implementeringskvalitet och faktorer som påverkar genomförandekvaliteten, inklusive anpassning och programintegritet
- Förklara vikten av skolförhållandena och lärarnas motståndskraft samt skolsamhällets beredskap att förändras för att framgångsrikt kunna implementera förebyggande och motståndskraftsprogram
- Förklara vikten av utvärdering i prevention/resiliens och identifiera användningen av olika typer av utvärderingar
- En systemisk och familjeförståelse av motståndskraft - Denna enhet utsätter eleverna för olika teorier och modeller inom området familjeterapi och systemisk praktik. Det stöder lärande genom att inkludera övningssessioner för att hjälpa eleverna att bekanta sig ytterligare med systemiska färdigheter. Vidare ger denna enhet också eleverna möjlighet att reflektera över olika klientpopulationer/presenterande svårigheter, och användningen av systemiska färdigheter/tekniker som en form av intervention, särskilt med tanke på barn och ungdomar i skolan. Dessutom kommer denna enhet också att innefatta en systemisk förståelse av skolsystemet och andra multisystemiska sammanhang som utgör en del av den bredare socio-ekologiska miljön.
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Förstå teorin om systemisk praktik.
- Använd ett systemiskt teoretiskt ramverk när du förstår komplexiteten i att arbeta med olika familjer och deras presenterande svårigheter.
- Hinder för inlärningsutveckling - Denna studieenhet kommer att ge deltagarna en möjlighet att fördjupa sin förståelse för hinder för lärande som härrör från både funktionshinder inom barn och sociala och instruktionsmässiga brister. Det kommer att innefatta övervägande av teori och forskning om de utmaningar som uppstår från olika former av funktionshinder och inlärnings- och sociala och emotionella svårigheter samt effekterna av sociala attityder, strukturer och processer inom den sociala modellen för funktionshinder.
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Visa en djup och bred förståelse för hur olika former av funktionsnedsättning kan bli en källa till hinder för lärande;
- Visa en kritisk förståelse för de utmaningar och styrkor som kan upplevas av barn och unga med sensoriska funktionsnedsättningar;
- Visa en kritisk förståelse för de utmaningar och styrkor som kan upplevas av barn och unga med kommunikationssvårigheter och autismspektrumtillstånd;
Termin 2. Avdelningsenhet: Kretas universitet, Grekland
- Kontextuella processer för att förbättra motståndskraften: klassrums- och skolklimat - Denna enhet syftar till att ta upp de mest relevanta ämnena relaterade till de kontextuella processerna för att förbättra motståndskraften i skolmiljön och bekanta kursdeltagarna med:
- Kärnkoncept inom inkluderande utbildning och strategier för att främja framgångsrika inkluderande miljöer;
- Vikten av kooperativt lärande och hur man planerar kooperativa aktiviteter i klassrummet;
- Vikten av vårdande relationer i resiliensprocessen och effektiva strategier för att främja vårdande relationer i klassrummet;
- Huvudsakliga beteendeförklaringsmodeller, funktionell beteendeanalys i klassrummet och strategier för att främja ett positivt klassrumsklimat;
- Vikten av att identifiera behovet av extra stöd vid hantering av elevers allmänna och särskilda behov.
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Utvärdera betydelsen av klassrums- och skolklimat för att förbättra elevernas motståndskraft, med hänvisning till relevant litteratur om resiliensutbildning
- Identifiera de sociala och intellektuella resultaten av kooperativt lärande och kritiskt granska fördelarna med att använda kooperativa lärandestrategier i resiliensinterventioner
- Identifiera de huvudsakliga beteendeförklaringsmodellerna och kritiskt utvärdera strategier för positiv beteendehantering
- Diskutera kritiskt vikten av att identifiera behovet av extra stöd för vissa elever och se till att de tillgodoses samtidigt som man undviker stigmatisering
- Att arbeta med föräldrar och yrkesverksamma för att förbättra motståndskraften - hans studieenhet kan hjälpa utövare att framgångsrikt ta upp utvecklingen av samarbete med föräldrar i resiliensutbildningen av sina barn. Det kommer att göra det möjligt för utövare att engagera sig med föräldrar som nyckelpartner i planeringen och genomförandet av resiliensprogram i skolan, hemmet och andra relevanta sammanhang.
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Ge en kritisk redogörelse för litteraturen om föräldra- och samhällsengagemang i barns resiliensutbildning.
- Beskriv och analysera de olika sätt på vilka lärare kan samarbeta med föräldrarnas mångfald i resiliensutbildningen av sina barn.
- Beskriv hur samhällsengagemang kan förbättra barns möjlighet till motståndskraftig tillväxt.
- Forskningsmetoder inom resiliensutbildning - Denna studieenhet syftar till att ge kursdeltagarna möjlighet att utveckla en kritisk förståelse för begrepp och frågeställningar relaterade till resiliensforskning och relevanta färdigheter för att utvärdera och genomföra sådan forskning. Det kommer att göra det möjligt för deltagarna att konstruera forskningsfrågor relaterade till resiliensutbildning och särskilja de som kräver en kvantitativ, en kvalitativ eller en blandad metoddesign, att utforma relevanta undersökningar med hjälp av lämplig metodik och datainsamlings- och analysstrategier, samtidigt som validitets- och generaliserbarhetsfrågor tas upp, och efter etiska forskningsstandarder.
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Visa en förståelse för den praktikerbaserade undersökningen, dess teoretiska ram under resiliensutbildningsforskning
- Skilj mellan forskningsfrågor som kräver en kvantitativ, eller kvalitativ eller blandad metoddesign, mellan de olika sätt på vilka validitet och generaliserbarhet säkerställs i kvantitativ och kvalitativ forskning
- Demonstrera förmågan att skilja mellan olika instrument, identifiera de mest användbara i förhållande till variablerna
- Utvalda ämnen inom resiliens och tillämpningar i individuella utbildningsbehov - Studieenheten syftar till att täcka tillämpningar av resiliensforskning inom utbildning med fokus på barn med särskilda utbildningsbehov. Dess mål är att hjälpa utbildare att använda tillämpad kunskap och strategier för att bygga upp motståndskraft, med fokus på utsatta befolkningsgrupper som barn med särskilda behov, inklusive barn med funktionshinder, invandrarbarn. och barn med känslomässiga och beteendesvårigheter.
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Granska kritiskt relevant litteratur om utsatta barns motståndskraft och välbefinnande (t.ex. specialpedagogiska behov: funktionshinder, invandrar- och flyktingbarn, emotionella svårigheter och beteendesvårigheter)
- Förstå hur samrådsprocessen kan hjälpa lärare att lösa problematiska situationer i skolan.
- Utvärdera innehållsområden i ämnen som föräldrautbildning och utbildning och familjens motståndskraft.
- Förebyggande program för utsatta förskole- och grundskolebarn - Studieenheten syftar till att koppla samman befintlig litteratur om evidensbaserade insatser för små barn med behov av specialpedagogik i skol- och familjesammanhang, så att pedagoger kan använda sådana insatser för att främja barnens välbefinnande och motståndskraft. Det övergripande målet för studieenheten är att göra det möjligt för praktiker i skolan att utforma, implementera och utvärdera förebyggande program som är skräddarsydda för skolbarns behov, särskilt små barn i tidiga år och grundskolan.
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Identifiera de nödvändiga stegen för att utforma förebyggande program för små barn
- Förstå vikten av implementeringsstadiet i förebyggande program och identifiera de praktiska strategier som behövs för att säkerställa programmets effektivitet för unga utsatta barn
- Kritisk granskning av nuvarande förebyggande program för unga och utsatta barn som förstår deras styrkor och begränsningar
Termin 3. Avdelningen erbjuder enhet: Universitetet i Lissabon, fakulteten för mänsklig kinetik/ Stefan cel Mare University of Suceava , fakulteten för utbildningsvetenskaper
- Att stärka motståndskraften hos pedagoger - Denna studieenhet syftar till att stödja motståndskraften hos utövare i utbildningsmiljöer genom att hjälpa dem att uppnå effektiva copingstrategier. Utövares motståndskraft kan vara en psykologisk process som omvandlar de sociala och kulturella negativa sammanhangen till möjligheter till utveckling. Utövares motståndskraft fungerar också som en förebild för eleverna. Det har ett inflytande på de affektiva och transversella kompetenserna, på den akademiska kunskap som kan utvecklas till transformativ kunskap.
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Utveckla en djupare förståelse för sätten att främja utövares motståndskraft inom ramen för systemisk, ekologisk motståndskraft
- Beskriv faktorer som främjar divergent tänkande, kreativ process och samarbetsbeteende
- Identifiera positivitets roll för att främja tillväxt och välbefinnande
- Identifiera hur teoretisk bakgrund skulle kunna forma rollförståelsen för utövaren
- Observations- och övningsplaceringar I och II - Denna studieenhet är därför nödvändig för att förbereda praktiker för att tillämpa resilienskompetenserna i faktiska sammanhang med barn och unga. Det ger kursdeltagarna att engagera sig både i observation och tillämpning av de resilienskompetenser som omfattas av detta program.
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Ge en kritisk redogörelse för de mest effektiva strategierna inom resiliensutbildning i deras arbetsmiljö.
- Ge en kritisk redogörelse för de faktorer i klassrummet, skolan eller andra sammanhang som främjar barns och ungas förvärv av resilienskompetenser.
- Erkänna egna styrkor och svårigheter med att underlätta motståndskraftsbyggande hos barn och unga
- Organisatoriska relationer och stödjande nätverk för att förbättra motståndskraften - Denna enhet syftar till att ge kursdeltagarna en djupare förståelse för de processer som är involverade i att främja motståndskraft bland pedagoger. Deltagarna kommer att få möjlighet att undersöka professionell stress och analysera stressfaktorer i det enskilda yrkeslivet och på det organisatoriska skolklimatet. Den kommer sedan att diskutera hur professionellt nätverk kan användas för att hjälpa utövare att hantera stress och utveckla motståndskraft.
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Tillämpa ramverket för främjande av motståndskraft för att förstå och främja lärarnas motståndskraft och välbefinnande genom organisatoriskt klimat;
- Identifiera huvudrisken och lösningarna genom nätverkande för att främja lärarnas personliga och professionella utveckling;
- Tillämpa resiliensramverket för att identifiera processer som hjälper till att främja lärarnas motståndskraft och välbefinnande och för att bli mentorer för lärare.
- Identifiera strategierna för att främja motståndskraft för skolledarskap.
- Positiv psykologi i utbildningen - Denna studieenhet syftar till att ge en djup och kritisk förståelse för tillämpningen av positiv psykologi i utbildning för att främja ett styrkebaserat tillvägagångssätt i skolan, i motsats till de dåvarande underskottsmetoderna inom utbildning. Huvudmålet är att göra det möjligt för lärare, vårdgivare, föräldrar och elever att leta efter styrkorna hos sina elever och barn och att använda dessa för att hjälpa dem att övervinna sina sårbarheter.
Kunskap och förståelse - vid slutet av studiedelen kommer studenten att kunna:
- Definiera de viktigaste aspekterna av positiv psykologi
- Identifiera principerna för positiv psykologi inom olika livsdomäner
- Identifiera användningen av positiv psykologi inom utbildningsmiljöer
- Analysera och syntetisera de viktigaste teorierna och modellerna för välbefinnande och motståndskraft som kommer från positiv psykologi
Termin 4. Avdelningen erbjuder enhet: University of Malta, University of Crete, University of Lissabon, Stefan cel Mare University Suceava
- Avhandling - Avhandlingen ger kursdeltagarna möjlighet att bedriva praktikbaserad forskning (inkluderar datainsamling och analys) inom ett område relaterat till motståndskraft och välbefinnande hos barn och ungdomar som behandlas under kursen, och bidra till kunskapen om det undersökta ämnet. . Den ska genomföras under kursens tredje termin och lämnas in som en avhandling på cirka 15 000-20 000 ord. Studenterna kommer också att göra en muntlig tentamen. Detaljerade riktlinjer för förslaget och slutförandet av avhandlingen samt kriterier och förfaranden för dess granskning kommer att göras tillgängliga på ett dokument med riktlinjer för avhandlingar som publiceras i början av magisterexamen.
Dödar – i slutet av studieenheten kommer studenten att kunna:
- Identifiera och kritiskt analysera karaktären och betydelsen av en ursprunglig forskningsfråga inom sitt område av yrkesutövning.
- Ta fram en vetenskaplig studie i resiliens, med lämplig genomförande av stadierna för planering, datainsamling, analys och uppskrivning.
- Visa skicklighet i att genomföra en utredning inom ett professionellt arbetsområde som är relevant för barns/ungas resiliens- och välmåendefrågor
- Visa kritiska färdigheter i analysen av begränsningarna i eget och andras relaterade forskningsarbete.
- Visa kompetens i att analysera etiska frågor som är relevanta för en viss utredning och att implementera nödvändiga etiska överväganden och procedurer.
Detta är den första internationella, Joint Master Degree in Resilience in Educational Contexts ledd av ett internationellt konsortium av högre utbildningsinstitutioner, vilket ger en unik möjlighet för blivande ledare att skapa resiliensförbättrande utbildningssammanhang och system.