
Master of Business Administration (MBA)
VARAKTIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Deltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Feb 2026
STUDIEAVGIFTER
USD 9 150 / per year
STUDIEFORMAT
Distansutbildning
Introduktion
Att skaffa en MBA ses helt korrekt som en språngbräda till ledande befattningar. Professionella grader bygger på din erfarenhet och utvecklar ditt affärsbeslut. Du exponeras för de breda praktikperspektiven inom discipliner du kanske aldrig har studerat förut.
Vad kan MBA göra för dig?
Att förstå det operativa flödet av privata, offentliga och tredje företags företag är MBA-professionens område. Du kan förväntas presidera över samordningen av verksamhetens funktioner, vägleda samordningen av kapital och uppnå konkurrenskraftiga affärskompetenser som möjliggör differentierad strategisk positionering och distinkt marknadsprestanda.
Men ta dig tid att tänka på varför en MBA kan vara ett behörighetskrav för en ledande befattning. Kan det vara så att arbetsgivare vill fylla ledande befattningar med befintliga operatörer med överlägsen kompetens? Och slår det dig inte att strängheten i en yrkesexamen, med åtföljande dilemman av avvägningar mellan arbete-studie-livsbalans, bygger uthållighet, diskretion och beslutsamhet? De egenskaper som önskas av en högre chef med ansvar för att fatta tuffa, evidensbaserade beslut.
Med andra ord, din MBA är inte en automatisk biljett till storhet – det är en språngbräda och ett dynamiskt fartyg. Arbetet du lägger ner på att utveckla nätverk, utveckla diplomati och konflikthanteringsförmåga, med att jonglera med deadlines och personligheter, kommer att driva det fartyget för att uppnå dina karriärmål.
Fundera på om du vill utveckla ett professionellt nätverk; att fastställa behörighet för de chefsbefattningar för vilka en MBA-examen är ett eftertraktat behörighetskrav; om du vill utveckla en evidensbaserad beslutsförmåga, vilket gör din vädjan till arbetsgivarna mycket större. Nyckelintressenter vill ha beslutsfattare som kan leda utredningar och stödja sina beslut med bevis.
Kanske säger dina instinkter dig att att starta ett eget affärsimperium är vägen att gå! Det kan vara - du kan vara en exceptionellt innovativ tänkare med en förståelse för marknader och i så fall är det bästa sättet att testa ditt tänkande att testa det mot din MBA-läroplan. Läroplanen låter dig utveckla din affärsplan och formulera din finansieringsmodell med en ökad förståelse för hur du ska närma dig finansiärer.
Galleri
Läroplan
Du genomför åtta moduler under ditt första år och två moduler under den första terminen av ditt andra år. En av dessa två moduler väljs från ett begränsat urval: du kan luta dig in i finansiell strategi, med Investment and Portfolio Management, eller så kan du välja Innovation och Entreprenörskap. Orolig för att du aldrig har studerat ekonomi tidigare? Sluta oroa dig – du kommer att ledas genom mönstret som vi registrerar lönsamhet och affärsvärde i den första modulen av ditt första år, finansiell rapportering och analys.
Finansiell rapportering och analys
Denna modul syftar till att ge studenterna kunskap och förståelse för finansiella rapporteringsformer, analys och utvärdering av finansiella rapporter för beslutsfattande. Genom att spåra affärsföretagandets antropologiska rötter kommer du att introduceras till affärskonflikter och motsvarande regleringsmekanismer som åläggs företag för att begränsa fördomar från intressenter. Du kommer att lära dig att differentiera intäkter, kostnader och lönsamhet, såväl som eget kapital, skulder och tillgångar. Detta gör det möjligt för dig att genomföra en grundlig finansiell analys av ett företags finansiella rapporter till en nivå som är tillräcklig för att på ett meningsfullt sätt kunna kommentera företagets resultat över tid. Du kommer också att överväga drivkrafterna bakom rapportering om företagens "sociala prestanda", och argumentera för sambandet mellan företagets sociala rapportering, intressenternas sentiment och dynamiken i de icke-finansiella faktorer som påverkar företagets resultat. Detta för att ge dig en mer holistisk bild av företagets investeringstilltal till aktieägarna.
Ekonomien för förvaltning
Evidensbaserat beslutsfattande på högre nivåer av företagsledning kräver en förståelse för samspelet mellan skapande och konsumtion av välstånd och politik, politik och företag. Ekonomiska krafter driver sociala system på konsument- och företagsnivå. Denna modul är avsedd att lära dig att använda makroekonomiska begrepp och verktyg för att mäta en ekonomis prestanda, samtidigt som du lär dig att använda mikroekonomiska begrepp och verktyg för att mäta marknadernas prestanda. Utrustad på detta sätt kommer du att kunna använda ekonomiska koncept och verktyg för att förbättra beslutsfattandet och affärsenheternas prestanda och lönsamhet.
Kvalitativ och kvantitativ forskning
Antagandet av informations- och kommunikationsteknik och tillväxten av nätverk och nätverk inom företag, kanske särskilt, har lett till en explosiv tillväxt i volymen och inveckladheten av affärsdatapunkter som lagras i företagsdatabaser. Ökad praxis för företagsdatautvinning, utvinning av meningsfull kunskap från de stora mängderna data som finns i dessa företagsdatabaser, innebär att chefer måste vara kompetenta på att utvärdera de många variabler som ska beaktas i varje affärsbeslut. Denna modul guidar dig genom att definiera affärsproblem, konceptualisera affärslösningar och utarbeta metoder för att samla in, bedöma och utvärdera data för att ge en försvarbar slutsats och därmed ett välgrundat affärsbeslut. I affärssammanhang och här på Graduate School of Business and Leadership är den forskning vi främjar den som har en praktisk tonvikt på affärsproblemlösning.
Ledarskap
En spänningspunkt i företagsledning är ledarskapets roll gentemot ledningen. Tänkande hävdar att grundarnas entreprenörskap, otvetydigt företagsledare, måste ge vika för den byråkratiska praxisen för administrativ ledning, särskilt när företagen växer. Lämpligt modiga, professionella chefer inskärper en kultur av professionell ledning – men i processen kan ledarskapet som drev företagets tillväxt fördunklas, och som Merson säger, dessa annars välskötta företag "blir ännu ett överstyrt, underinspirerat medelålders företag på en glidbana till historien". Den här modulen sätter dig på en väg till att tänka kritiskt om företagsledarskap - övervägande ledarskapets roll för att underlätta gruppprocesser, såväl som en katalysator för organisatoriskt lärande och utveckling.
Strategisk marknadsföring
En affärsstrategi kan inte lyckas om den inte genomförs. En nyckelkomponent i genomförandet av affärsstrategi är marknadsföringsstrategi. När affärsstrategin anger företagets önskade bana, anger marknadsföringsstrategin målen. Den förklarar vilka marknader man ska rikta sig till, vilka produkter och tjänster man ska erbjuda och hur man prissätter och marknadsför dem för optimal marknadstillväxt och -andel. Strategisk marknadsföring översätter affärsstrategiska mål till riktade marknadsandelar. Vi coachar dig i de strategiska marknadsföringsmålen att attrahera potentiella kunder och bygga engagemang med dessa potentiella kunder. Engagerade framtidsutsikter representerar kundmöjligheter – utveckling av marknadsandelar. Genom att slutföra affären med kunder sätter dessutom igång påverkanskedjor, och dessa effektkedjor representerar ytterligare framtidsutsikter.
Corporate Finance och beslutsfattande
Syftet med modulen är att utveckla de färdigheter som krävs för att utvärdera ett företags stora strategiska och investeringsbeslut ur ett finansiellt perspektiv, och hur förvaltare kan skapa värde genom att bestämma optimala finansieringskällor, hur man investerar dessa medel och effektiv hantering av finansiella risker. Du leds genom en granskning av de stora ekonomiska beslut som fattas i organisationer: kapitalbudgetering, kapitalstruktur och hantering av rörelsekapital. Modulen undersöker också, ur ett ledningsperspektiv, aspekter av prestationsmätning och ledningskontrollsystems design och användning, inklusive de verktyg som används av revisorer och ekonomichefer (kostnadsanalys, riskanalys, budgetering och styrkort) och relevansen av dessa verktyg för beslutsfattande. Dessutom fokuseras på fusioner och förvärv, den information som förmedlas av finansiella beslut och hur ledningsincitament påverkar ekonomiska beslut.
Human Capital Management
Vi började först tänka på mänskliga resurser som humankapital på baksidan av datorrevolutionen på 1950- och 1960-talen. Du kan tänka på detta som ursprunget till våra föreställningar om kunskapsarbetare! Affärsprocessrevolutionen på 1990-talet, på baksidan av revolutionen till följd av globalt nätverkande, gav förnyad betoning på relationen mellan företag och professionella chefer. De bästa jobben skulle alltid gå till de bästa humankapitalutövarna! Den här modulen guidar dig i den samtida teorin och praktiken av informationssystem för mänskliga resurser och spårning av anställdas livscykel tillsammans med leverans av HR-tjänster och medarbetarengagemang. Till detta lägger vi till en modern förståelse för talanghantering, som inkluderar talangförvärv och optimerad personalledning. Det övergripande målet är att utrusta dig med en förståelse för humankapitalets roll i förhållande till ett företags konkurrensfördel och den brygga som humankapitalförvaltningen tjänar mellan att hantera talang och att uppnå strategiska mål.
Avancerad strategi
Strategi representerar en Pathway till varaktig konkurrensfördel. Din roll i processen att styra ett företag till storhet (eller bort från randen av misslyckande, om du är specialiserad på affärsomställning) kommer att utvecklas över tiden. Med den här modulen avser vi att du ska bli bekant med processen och verktygen för strategiformulering, och med de strategiska alternativ och val denna analys avslöjar. Strategiutförande är en funktion av ledarskap såväl som strategiska planer – och utvecklingen av din dynamiska förmåga börjar i denna modul. Du kommer att undersöka strategiimplementeringsalternativ och lära dig att ifrågasätta din egen partiskhet och vilseledande antaganden, såväl som ditt teams. Du kommer att lära dig om strategisk arkitektur, och sist men inte minst kommer du att bli uppmanad att tänka på gränserna för dina strategibeslut som tillförlitliga vektorer för en global konkurrenssituation präglad av svarta svanhändelser.
Innovation och entreprenörskap
Du väljer denna modul eller Investerings- och portföljförvaltning. Om det här är modulen du väljer kommer du att fördjupas i uppfattningen om hur entreprenörsinitiativ förändrar vår värld. Den transformerande rollen gör entreprenörskap till ett nytt managementparadigm. Ett paradigm som tjänar affärer i allmänhet, och ett som mycket väl kan tjäna dina intressen när du navigerar i valet att starta ditt eget imperium.
Genomförs under det andra året av programmet, modulen syntetiserar ditt lärande i programmet första året, i samband med inrättandet av ett innovativt entreprenöriellt företag. Denna praktiska betoning utökar din förståelse för de frågor och utmaningar som är involverade i bildandet och driften av nya företag.
MBA-företagsforskningsprojektet
Forskningsprojektet är en möjlighet till samverkande kunskapsproduktion. Du kommer att bli vägledd genom processen att formulera ett affärsproblem – ett som vi kan förutse kommer att uppstå eller som har uppstått i samband med din anställning, sidospår eller vanliga företag som du är ägare till. Du kommer att bli rörd att konceptualisera ett tillvägagångssätt för att lösa (eller åtminstone bedöma) detta problem, utarbeta ett metodologiskt tillvägagångssätt för att göra det på ett sätt som respekterar föreskrifterna och principerna för vetenskaplig undersökning. Du kommer att utföra fältarbetet och skriva upp dina resultat i din forskningsrapport och förbereda detta slutstensprojekt för inlämning till en panel av examinatorer. När du tar examen kommer ditt namn att åtföljas av din avhandlingstitel!
Programresultat
Vad lär du dig?
MBA läroplanen är lika dynamisk som din karriär. Modulinnehållet uppdateras och nya moduler införlivas i läroplanen när marknads- och tekniktrender förändrar dynamiken i framgångsrik affärspraxis. Den nuvarande MBA-läroplanen för Graduate School of Business and Leadership består av tio moduler och en avhandling. Utforska rullgardinsmenyerna för att bekanta dig med varje moduls övergripande mål och en bred beskrivning av lärandeinnehållet.