MagisterexamenPhDLawKandidatexamenHealthcareCoursesOnline
Keystone logo
Universitas Gadjah Mada
Universitas Gadjah Mada

Universitas Gadjah Mada

Universitas Gadjah Mada (UGM) etablerades officiellt den 19 december 1949 som ett nationellt universitet. Ansett som ett av de äldsta universiteten i Indonesien, fungerar UGM som en pelare för pedagogiskt uppvaknande i Indonesien och utger sig för att vara en försvarare och spridare av Pancasila. Nu har UGM 18 fakulteter, en forskarskola (magister och doktorand) och en yrkesskola. De flesta fakulteterna i UGM består av flera institutioner och utbildningsprogram. Den akademiska verksamheten vid Universitas Gadjah Mada uttrycks i form av hörnstenarna i Tri Dharmas högre utbildningsvärden bestående av utbildning och undervisning, forskning och samhällstjänst.

UGM har mer än 50 000 studenter, 1 212 studentprestationer, 2 635 immateriella rättigheter, 339 professorer, 606 docent, 839 biträdande professorer och 684 lektorer. UGM har ansetts vara ett av de mest prestigefyllda universiteten i Indonesien som implementerade ett utbildningssystem i världsklass för alla. Den speciella regionen Yogyakarta, där UGM ligger, är en av de minsta provinserna i Indonesien och har varit allmänt känd som ett centrum för javanesisk kultur såväl som ett centrum för lärande. Den har 3 689 000 invånare, varav 511 000 bor i staden Yogyakarta. Dess utnämning som ett lärocentrum präglas av existensen av 110 statliga och privata utbildningsinstitutioner, med en studentpopulation på över 300 000.

Vision och uppdrag

Vision Att vara ett utmärkt och innovativt universitet i världsklass genomsyrat av nationens kulturella värderingar baserat på Pancasila som statsideologi och dedikerat till nationens intresse och mänsklighet.

Uppdrag Att bedriva utbildning, forskning och samhällstjänst samt bevarande och utveckling av kunskap som är utmärkt och nyttig för samhället

boende

För att bevara den bästa miljön för att uppnå bästa akademiska prestation, erbjuder Universitas Gadjah Mada också boende med fulla faciliteter för inskrivna studenter såväl som gästföreläsare från andra universitet i syfte att utbyta vetenskapligt, konstnärligt och kulturellt, utbildning, fakultetsgäster, studieprogram, institutioner och studiecentra som är direkt eller indirekt relaterade till universitetet.

Därför erbjuder UGM 5 (fem) sovsalar (Darmaputera Baciro, Darmaputera Karanggayam, Ratnaningsih Bulaksumur, Ratnaningsih Kinanti och Ratnaningsih Sagan) som kan ta emot mer än 1 500 personer för permanent boende och 5 (fem) boende för de som ännu har funnit 2 permanenta bostäder, (två) enheter för hemvistelser, Wisma MM UGM , University Club Hotel och Wisma Kagama UGM .

Faciliteter

För att öka det akademiska samhällets välfärd vid Universitas Gadjah Mada investerar vi kontinuerligt i nya och befintliga faciliteter, utbildning och teknik. När du har registrerat dig i UGM kommer varje student att vara utrustad med ett wifi-konto och student-ID-kort eller ett internationellt student-ID-kort. Det kommer att vara ett obligatoriskt identifieringskrav för att få tillgång till alla faciliteter som erbjuds.

UGM akademiska gemenskap har tillgång till våra bibliotek vid varje fakultet och institution, samt vårt huvudbibliotek som är utrustat med ett komplett utbud av tryckt material, ett datoriserat automationssystem och IT-support som ger besökare full tillgång till mer än 24 000 onlinetidskrifter. Dessutom har studenten tillgång till alla formella och informella studieutrymmen, matsal och minilivsbutik vid varje fakultet, "sepeda kampus" för lokala transporter inom UGM , ideella hälsocentraler (GMC Health Center), universitetssjukhus, universitetsrundturer och resor (Gamawisata), etc. När det gäller tjänster kommer UGM att förse sin akademiska gemenskap med ett omfattande nätverk av stödtjänster för att säkerställa att studenten kan få hjälp och råd om alla aspekter av universitetslivet, inklusive akademiska, personliga, ekonomiska och praktiska behov.

Alla faciliteter som erbjuds stöds av ett integrerat IT-system som erbjuder bra & integrerade IT-lösningar baserade på mjukvaruutveckling och informationssystem, konsulttjänster och utveckling av datakommunikationsinfrastruktur.

    Antagning av doktorander till University of Gadjah Mada sker enligt universitetets regler. Antagningen sker online via tre kanaler: reguljär, partnerskaps- och internationell antagning. Antagningen sker två gånger per år, under den första terminen (maj-juli) och den andra terminen (november-december).

    Sökande krav

    Vanlig (indonesisk)

    • Kandidatexamen av en relaterad/godkänd huvudämne
    • Avskrift med minsta GPA av:
    • ≥2,50 av 4,00, för utexaminerade från ett A-ackrediterat program
    • ≥2,75 av 4,00, för utexaminerade från ett B-ackrediterat program
    • ≥3,00 av 4,00, för utexaminerade från ett C-ackrediterat program
    • Kandidatprogrammets ackrediteringsintyg
    • Intyg om akademiskt potentialprov
    • Engelska färdighetsbevis
    • Rekommendationsbrev från tidigare föreläsare, chef
    • Hälsointyg
    • Sökande projektion
    • Studietillstånd från sökandens arbetsplats
      • ≥2,50 av 4,00, för utexaminerade från ett A-ackrediterat program
      • ≥2,75 av 4,00, för utexaminerade från ett B-ackrediterat program
      • ≥3,00 av 4,00, för utexaminerade från ett C-ackrediterat program
      • Kandidatprogrammets ackrediteringsintyg
      • Intyg om akademiskt potentialprov
      • Engelska färdighetsbevis
      • Rekommendationsbrev från tidigare föreläsare, chef
      • Hälsointyg
      • Sökande projektion
      • Studietillstånd från sökandens arbetsplats

    Partnerskap (indonesiska)

    • Kandidatexamen av en relaterad/godkänd huvudämne
    • Avskrift med minsta GPA av:
    • ≥2,50 av 4,00, för utexaminerade från ett A-ackrediterat program
    • ≥2,75 av 4,00, för utexaminerade från ett B-ackrediterat program
    • ≥3,00 av 4,00, för utexaminerade från ett C-ackrediterat program
    • Kandidatprogrammets ackrediteringsintyg
    • Intyg om akademiskt potentialprov
    • Engelska färdighetsbevis
    • Rekommendationsbrev från tidigare föreläsare, chef
    • Hälsointyg
    • Sökande projektion
    • Studietillstånd från sökandens arbetsplats
    • MoU för stipendiat
      • ≥2,50 av 4,00, för utexaminerade från ett A-ackrediterat program
      • ≥2,75 av 4,00, för utexaminerade från ett B-ackrediterat program
      • ≥3,00 av 4,00, för utexaminerade från ett C-ackrediterat program
      • Kandidatprogrammets ackrediteringsintyg
      • Intyg om akademiskt potentialprov
      • Engelska färdighetsbevis
      • Rekommendationsbrev från tidigare föreläsare, chef
      • Hälsointyg
      • Sökande projektion
      • Studietillstånd från sökandens arbetsplats
      • MoU för stipendiat

    Internationell

    • Kandidatexamen av en relaterad/godkänd huvudämne
    • Avskrift med en minsta GPA på 3,00 av 4,00
    • Officiellt foto i passstorlek
    • Färgad skanning av pass (endast omslags- och personlig informationssida)
    • Officiellt akademiskt avskrift, utfärdat av din akademiska institution
    • Engelska färdighetstest (IELTS/TOEFL ITP/TOEFL IBT-certifikat), minsta poäng 500 eller motsvarande. Poängen är högre om studenten tar en dubbelexamen Master (se kraven)
    • Personligt uttalande
    • Utlåtande om ekonomiskt stöd
    • Rekommendationsbrev från hemuniversitetet
    • Student-ID-kort (från hemmet/tidigare universitet)

    Dessa krav behövs för att säkerställa att framtida studenter kan uppnå den kompetens som avses för programmet. Programmet beaktar den sökandes utbildningsbakgrund för att garantera att framtida studenter kan följa utbildningsprocessen. Sökande med en utbildningsbakgrund från religions- eller språkvetenskap får inte ansöka eftersom det är inom olika kunskapsområden inom stadsplanering och regional planering. Sökande behöver inte göra ett ämnesspecifikt inträdesprov. Efter att dokumenten har valts ut måste de sökande genomgå en intervju angående sina kunskaper i stadsplanering och sina rumsliga förmågor.

    Antagningsresultatet skickas via e-post av DPP till alla sökande. Sökande som inte uppfyller programmets krav kommer inte att antas. Dessa sökande kan registrera sig igen vid nästa schemalagda antagning. Sökande som blir antagna kommer att få en akademisk introduktion innan studieperioden börjar för att ge studenterna grundläggande kunskaper om fysisk planering.

    Valprocess

    Steg för steg

    • Studenter söker till programmet
    • Efter att ha mottagit dina ansökningshandlingar kommer Office of International Affairs (OIA) medlem och fakultetsmedlem att behandla det till en urvalsprocess

    Sökande kommer att bedömas mot följande kriterier:

    • Akademisk kompetens
    • Potentiellt resultat, inklusive bidrag till utvecklingsresultat i ditt hemland
    • Professionella och personliga ledaregenskaper
    • Om du blir utvald som en av studentkandidaterna till UGM kommer du att få ett erbjudandebrev (Letter of Offer, LO) via e-post som ber dig att betala en icke-återbetalningsbar betalning för studieavgifter och eventuella andra avgifter.
    • När betalningsprocessen har bekräftats av banken kommer OIA att behandla dokumenten för ett godkännandebrev (LoA)
    • Du kommer att få LoA och annan information relaterad till de kurser som erbjuds, akademiska regler, studentkompis, etc
    • Office of International Affairs vid UGM kommer att behandla ansökningshandlingarna till Directorate of Higher Education i Indonesien för ett studietillstånd. Det tar vanligtvis två månader att få studietillståndet utfärdat
    • När studietillståndet är tillgängligt kommer OIA att hjälpa dig att ordna godkännande från immigrationskontoret i Jakarta för visumet för begränsad vistelse (VITAS/Visa Tinggal Terbatas). Det kommer att ta minst tre/fyra månader att ordna både studietillståndet och VITA:s godkännande
    • Sedan kommer du att få din VITAS (Limited Stay Visa/Visa Tinggal Terbatas) i din e-post direkt från OIA
    • Studenter med en vistelse på mer än 4 månader måste behandla ett VITAS (Student Visa)
    • Du måste kontakta OIA senast en vecka efter att du anlänt till Indonesien. Dessutom kommer du att få andra anvisningar från OIA för att fylla i dina uppehållstillståndshandlingar för din säkerhet och bekvämlighet.

    Studietillstånd

    Studietillstånd utfärdas av ministeriet för forskning, teknologi och högre utbildning, vilket bekräftar att du har tillstånd att studera i Indonesien. Det bör ta en till två veckor att ansöka om studietillstånd via ministeriets officiella webbplats (det kan ske tidigare om det inte finns några ofullständiga/felaktiga dokument). Ett studietillstånd är ett av kraven för att ansöka om ett telexvisum, förlänga visum och förlänga ITAS.

    Telex Visa

    Visumtillstånd eller telexvisum är ett förhandsgodkännandebrev från Indonesiens generaldirektorat för immigration.

    Hemvistbrev

    Ett hemvistbrev utfärdas av din lokala by (Kelurahan) som anger att du tillfälligt bor på den adress som anges på kortet. Detta brev är ett av kraven för att ansöka om en ny ITAS, ny SKTT och utökad SKTT. För att få detta brev måste du få godkännande från din husägare, chefen för grannskapsenheten (RT & RW) och chefen för byn (Kelurahan).

    Temporary Residential Card (SKTT)

    Ett tillfälligt bostadskort (Surat Keterangan Tempat Tinggal/SKTT) är ett id-kort som utfärdas av det lokala departementet för befolkning och civilregistrering (Disdukcapil). SKTT är ett av kraven för ITAS-förlängning.

    Skrivelse av polisregistrering

    Polisens registreringsbesked (Surat Tanda Melapor/STM) är ett brev som utfärdas av indonesisk polis för att registrera utlänningars vistelse i Indonesien. STM används för att förlänga studietillstånd, ansöka om ett nytt SKTT, förlänga SKTT och ansöka om körkort.

    I engagemang för att vara ett universitet i världsklass försöker Universitas Gadjah Mada ge bästa möjliga tillgång för internationella studenter att få stipendier. Gadjah Mada International Fellowship Program-stipendium beviljas till utvalda studenter (Heltid Masters Degree, Dual/Double Degree Masters, Heltid doktorandprogram). Detta stipendium täcker försäkringar, studieavgifter, levnadsbidrag, avhandlingar och avhandlingsforskning, bostäder etc. Förutom samarbete med ministeriet för forskning, teknik och högre utbildning, ministeriet för utbildning och kultur och andra institutioner; UGM beviljar studenter KNB-stipendium, JICA AUN/Seed-Net, Darmasiswa Scholarship Program etc. Vi uppmuntrar starkt blivande studenter från låginkomstländer att ansöka om detta stipendium.

    behörighet

    1. Måste vara antagen till masterprogrammet eller doktorandprogrammet (reguljärt, undervisas på indonesiska) vid UGM för läsåret 2021/2022 (med start i augusti 2021)
    2. Inneha en kandidatexamen för masterprogram eller masterexamen för doktorandprogram inom teknik, naturvetenskap, medicin/hälsa, geografi, jordbruk, skogsbruk, husdjursvetenskap, ekonomi, juridik, samhällsvetenskap och humaniora, eller relaterade områden.
    3. Utmärkta akademiska meriter för kandidatexamen (GPA på minst 3,0 på en 4,0 GPA-skala eller andra dokument som styrker kandidatens tillräckliga akademiska kvalifikationer) för sökande till masterprogrammet
    4. Goda kunskaper i engelska (TOEFL-poäng på minst 400 för att ansöka om magisterexamen eller 450 för att ansöka om ett doktorandprogram
    5. Avhandlingsförslag för doktorandprogramsökande
    6. Tillhandahålla nödvändiga styrkande handlingar

    Hur man ansöker

    Alla ansökningar görs online på UGM antagningssystemet (admission. UGM .ac.id) genom att fylla i och ladda upp följande dokument:

    1. Färgskanning av pass
    2. Färgskanning av passomslaget
    3. Officiellt foto i passstorlek
    4. Kopia av akademiska dokument och examensbevis
    5. Meritförteckning
    6. Hälsointyg från sökandens läkare
    7. Bevis på engelska kunskaper (ITP TOEFL, IBT TOEFL eller IELTS)
    8. Personligt uttalande (ladda ned mall från denna webbplats)
    9. Personligt brev
    10. Två akademiska referenser
    11. Avhandlingsförslag för doktorandprogramsökande

    Som ett ledande indonesiskt universitet vill Universitas Gadjah Mada främja spetskompetens inom utbildningsaktiviteter, forskning och samhällsservice med det indonesiska samhällets intresse och att delta i indonesisk sociokulturell utveckling. Därför strävar vi efter att utrusta studenten med kunskaper och färdigheter för att lyckas i sin valda karriär på en konkurrensutsatt global marknad.

    Studentaktiviteter

    Universitas Gadjah Mada fokuserar inte bara på akademiska aktiviteter och forskningsaktiviteter med anmärkningsvärda prestationer, utan stöder även sina inskrivna studenter att delta i 51 'Unit Kegiatan Mahasiswa - UKM' (studentaktivitetsenheter) och 8 olika grupper för att utveckla studenters kreativitet genom direkt engagemang.

    Som ett förebildsuniversitet levererar Universitas Gadjah Mada Student Community Service-Community Empowerment Learning, ett obligatoriskt program som bör utföras av studenten på motsvarande 3 poäng. Det är tänkt att skapa jämlikhet i social välfärd i hela Indonesien. UGM skickar alla sina integrerade studenter till 34 provinser under 4 perioder varje år. Studenter uppmuntras att ge indoneser i behov att utveckla, förnya och bygga en bättre social miljö för alla indoneser.

    Campuskultur

    Studenter som antagits till Universitas Gadjah Mada kommer från alla provinser och städer i Indonesien, utomeuropeiska länder och regioner i världen. Därför har den kulturella mångfalden som skapats integrerats och existerat i harmoni som UGM :s identitet. Genom att bevara det traditionella sättet att leva för varje region i Indonesien visar UGM dig ett mini-Indonesien tillsammans med dess seder, traditioner, interaktioner och kommunikationsstil.

    • Special Region of Yogyakarta

      Bulaksumur, Caturtunggal, Kec. Depok, Kabupaten Sleman, Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia

    Universitas Gadjah Mada