Master of Business Administration (MBA)
VARAKTIGHET
0 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
Begär studieavgifter
STUDIEFORMAT
På Campus
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Programmål:
Huvudmålet med MBA-programmet är att tillhandahålla konkurrenskraftiga och högkvalificerade yrkesverksamma yrkesverksamma utrustade med modern multidisciplinär teoretisk kunskap och kreativa och praktiska färdigheter utifrån kraven på internationella och lokala arbetsmarknader. Huvudmålet med utbildningen är att förbereda företagsekonomiska yrkesverksamma som ska kunna bedriva forskning självständigt, tänka kreativt, ha djup och systematisk kunskap om principer och teorier för affärsadministration, göra en kritisk analys av organisationer och miljö, bedöma strategiska alternativ och utveckla och planera specifika affärsstrategier, genomföra ekonomisk redovisning både på hela företagsnivå och på specifika affärsprocessnivåer. Efter avslutad utbildning kommer de utexaminerade att kunna anställas i ledande befattningar inom banker, försäkringar, marknadsföring, finansiella och andra privata och offentliga organisationer. De kommer också att kunna skapa egna företag och hantera dem effektivt.
Metoder för att uppnå lärandesultat:
- Föreläsningar och seminarier
- Bokföringsmetod
- Förklarande metod
- Demonstrationsmetod
- Användningsmetod för video-ljudundervisningsmaterial
- Interaktiv studie
- Situationsproblem
- Rollspel
- Nyhetsanalys
- Mindre forskning
- Praktiskt arbete
- Lagarbete
- Simulerad prestanda
- Problem inställning och lösning
- Producerar (liten) mer komplicerad forskning under tillsynen
- Kritisk analys
- Presentation och försvar av diskussionsämnen
- Gruppuppgifter
- projekt
- Övningar på problemlösning
- Fallstudie
- Litteraturrecension
- Kritisk självutvärdering
- Konstruktiv kritik av andras arbete
- Söka efter material elektroniskt eller i biblioteket
- Skrivningsmetod
- Essäskrivande
- presentationer
- Muntlig metod
Kunskap och förståelse
Den studerande kommer att kunna:
- ha djup och systemisk kunskap om ledande aspekter av ekonomiska teorier och principer för att fatta beslut i nya och oförutsedda omständigheter
- ha kunskap om matematiska och statistiska modeller som är tillämpliga för att lösa vissa affärsförvaltningsproblem relaterade till prognoser, kapacitetsplanering, optimeringsstrategin
- ha en djup förståelse för etiska och juridiska aspekter av verksamheten
- ha djup kännedom om metoder för kritisk analys av organisationer och miljö, moderna instrument för bedömning och modellering av situationer, metoder för bedömning av möjligheter till organisatorisk utveckling,
- ha djup systemisk kunskap om metodik för utvärdering av strategiska alternativ och konkurrenskraftiga affärsstrategier för att utveckla nya idéer;
- ha djup kunskap om teoretiska aspekter av optimering för att utveckla nya ursprungliga idéer om affärsprocessens ledningsprocess
- ha djup kunskaper om kostnadsklassificering, beslutsproblem baserat på relevant information, prisinställningsstrategier och budgetering
- känna till finansieringskoefficienterna för att utvärdera ett företags prestation
- ha djup kunskap om hur man löser problem i huvudstaden budgetprocessen och moderna metoder för budgetering
- känna till huvudprinciperna för projektledning och hur man använder dem för att planera affärsverksamheten
- förstå produktionskapacitet planering, kvalitetshantering, platsplanering och supply chain management
- ha djup systemisk kunskap om vilka medel som är nödvändiga för att skapa en säker arbetsmiljö och lösa problem i samband med etiska frågor
- ha en grundläggande kunskap om den internationella ekonomiska relationensteori och globala ekonomiska händelser och processer som hjälper eleverna att identifiera nya ursprungliga idéer relaterade till internationell handel
- ha en förståelse för strategiska, innovativa, entreprenörskap, ekonomiska, internationella, administrativa, socio-psykologiska, kulturella, etiska och andra aspekter av ledningen.
Tillämpa kunskaper
Den studerande kommer att kunna:
- Konstruera ekonomiska modeller av beteende för att lösa komplexa affärsrelaterade problem i oförutsedda och tvärvetenskapliga omständigheter med hjälp av specifika forskningsmetoder och genomföra dem i praktiken
- Ha ledarskapsfärdigheter som är nödvändiga för att hantera, planera, organisera, motivera och kontrollera affärsprocesser och involverad mänsklig kapital.
- Demonstrera effektivitet när du arbetar både individuellt och i en tvärvetenskaplig grupp för att ta itu med specifika och komplexa uppgifter
- Upprätta en företags investeringspolitik, skapa och hantera en investeringsportfölj
- Hantera sitt beteende i konflikt och krissituationer
- Utveckla en strategisk vision, skapa en affärsplan, fördela resurser och utarbeta en verksamhetsplan.
- Planera och genomföra organisatoriska förändringar för att identifiera nya idéer och sätt att lösa problem
- Genomföra marknadsföring och annan forskning självständigt med hjälp av moderna metoder och metoder.
- Fatta adekvata beslut i kritiska situationer för att anta strategiska planer för en föränderlig miljö
- Ha ledarskapsförmåga för att främja uppnåendet av uppgifter och en positiv arbetsmiljö.
- Bearbeta statistiska resultat av forskning och bestämma statistiska egenskaper
- Identifiera komplexa problem i specifika och oförutsedda marknadsföringsmiljöer för att söka kreativa sätt för deras lösning.
- Använd lämpliga matematiska och statistiska verktyg för att skapa nya och ursprungliga lösningar på affärsproblem.
- Behålla finansiell redovisning och sammanställa finansiella rapporter för sektorspecifika ekonomiska verksamheter.
- Definiera och härleda koefficienter för resultatbedömning;
- Genomföra kostnadsredovisning som omfattas av särskild affärsverksamhet;
- Förbered master och kontanter budget;
- Hitta information om börsinstrument;
- Hantera investeringsprojekt och portföljer självständigt.
Göra domar
Den studerande kommer att kunna:
- Kritiskt analysera komplexa och ibland ofullständiga, kvantitativa och kvalitativa data som erhållits till följd av forskning.
- Göra en välgrundad slutsats utifrån analys av statistisk information som erhållits till följd av marknadsföring eller annan forskning.
- Förutsätta försäljning, priser etc. baserat på analys och innovativ syntes av historisk statistisk data;
- Använd aktuell information för att analysera miljön och marknadskrafterna, bedöma konkurrenter, analysera styrkor, svagheter, möjligheter och hot (SWOT) i ett företag;
- Analysera finansiella rapporter och göra lämpliga slutsatser om ett företags finansiella situation
- Göra en slutsats baserad på jämförelse av koefficienter för en viss affärsenhet med koefficienter på marknaden och ha kompetens att analysera och syntetisera data;
- Hitta optimala investeringsbeslut baserat på bedömningen av investeringsprojekt.
- Analysera självständigt ett specifikt investeringsklimat och huvudindikatorerna för internationell handel för att få en slutsats om det optimala växelkurssystemet för ett visst land
- Analysera budgeten och faktiska data och identifiera orsakerna till avvikelser;
Kommunikations färdigheter
Den studerande kommer att kunna:
- Presentera sina egna idéer skriftligt, muntligt och med hjälp av tekniska medel i form av presentation.
- Beskriv forskningsmetoder, modeller och antaganden utgående från fördelarna med en vald metod;
- Förbered detaljerad en skriftlig rapport om arbetsbeskrivning med modern teknik och presentera det akademiska samhället.
- Publicera forskningshandlingar och artiklar i enlighet med normer och normer för akademisk ärlighet.
Lärande färdigheter
Den studerande kommer att kunna:
- Identifiera sina professionella intressen, förstå kännetecken i lärandeprocessen, identifiera behov för perfekt kunskap som gör det möjligt för honom / henne att självständigt bestämma i vilken riktning att fortsätta yrkesutveckling och strategiskt planera sin / hennes inlärningsprocess i nästa steg av forskningen
- Fortsätt självständigt lärande med professionell litteratur, akademiska tidskrifter och tidningsartiklar.
värden
Den studerande kommer att kunna:
- Ha liberala demokratiska värderingar uttryckt med avseende på individer och egendom;
- Tänk på värderingar som rör fysisk och intellektuell egendom och attityd hos medarbetare och partners mot dem.
- Tänk på personliga och gruppansvariga frågor och gruppmedlemmens inställning till värdena
- Delta i processen att bilda liberala värderingar som kommer att forma värderingar relaterade till respekt för privat egendom och privatpersoner
- Tänk på ansvaret för samhället och staten, uttryckt i agerande enligt lag och normer för affärsetik.
Kontaktperson:
John Dastouri: j.dastouri @ UG .edu.ge
Dr Bahman Moghimi: B.Moghimi @ UG .edu.ge