SKEMA Business School: en distinkt positionering
SKEMA Business School är en av Frankrikes största Grande Ecoles med 9 500 studenter från mer än 120 nationaliteter, 160 fakulteter, 50 000 alumner och 7 campus över hela världen (Brasilien, Kina, Frankrike, Sydafrika och USA).
SKEMA grundades 2009 som ett resultat av fusionen mellan Ecole Supérieure de Commerce, Lille och CERAM Business School, Sophia Antipolis. Lille skolan hade grundats 1892 och CERAM 1963.
skolan har en gemenskap som ägnar sig åt lärande och skapande och överföring av ledningskunskap och praktik. Sedan starten har SKEMA blivit en global skola med en struktur på flera campus och en stor portfölj av program som undervisas på engelska och franska. Dessa sträcker sig från grundnivå till fortbildning och är anpassade till Bolognas normer för högre utbildning (licens, master, doktorsexamen).
Internationell strategi
SKEMA siktar på att bli den globala handelshögskolan på fem kontinenter. Dess gemensamma internationella strategi är att utbilda chefsledare i kunskapsekonomin genom att utveckla:
- En skola med en identitet på sina olika platser, med campus inrättade i hjärtat av vetenskapliga nav. Skolans kultur främjar ett internationellt perspektiv, spetskompetens och innovation.
- Utbildningsprogram på flera platser som erbjuder mobilitet, professionell expertis och tvärvetenskapliga program (teknikhantering).
- Synergi med skolans närmiljöer både vad gäller forskning och i näringslivssamarbeten. Korsbefruktning inom vetenskapshubbar (men även bland dessa hubbar) kommer att ge en helhetsbild av innovation och behovet av specifik kompetens i världens olika regioner.
- Systematiskt engagemang av globala företag med skolan (styrning, program, inkubatorer, forskning, studenter).
- Skolan leds enligt värderingarna excellens, humanism, mångfald och innovation.
- SKEMA bidrar till den lokala miljön och ekonomiska strukturen varhelst dess campus finns.
Uppdrag
SKEMA är en global forsknings- och högre utbildningsinstitution som utbildar talanger som är engagerade i att förändra världen genom ett hållbart tillvägagångssätt. Hybridiseringen mellan human- och samhällsvetenskap och data är kärnan i dess modell, och dess modus operandi är global exponering.