Master of Business Administration
Midrand, Sydafrika
VARAKTIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
22 Nov 2024
TIDIGASTE STARTDATUM
Sep 2025
STUDIEAVGIFTER
ZAR 261 887 / per course
STUDIEFORMAT
Blandad
Introduktion
MBA är en allmän ledningskvalifikation som riktar sig till chefer och yrkesverksamma från privat & offentliga sektorer med betydande relevant arbetslivserfarenhet, vilket kommer att bidra till deras lärande, personliga och professionella utveckling.
Det primära syftet med denna MBA-examen är att förbereda doktorander för att bli kompetenta, kreativa och etiska chefer i en mängd olika organisationer, allt från små entreprenörsföretag till stora privata företag och offentliga institutioner. Dessutom är syftet att främja strategiskt, innovativt och entreprenöriellt tänkande i ett globalt affärssammanhang, samtidigt som man utvecklar chefer som förstår sina roller i sina lokala, nationella, kontinentala och globala samhällen. Slutligen kommer kvalifikationen att utrusta doktorander att utöva affärsmöjligheter och att lösa komplexa affärsproblem genom kritisk analys av dynamiska och globala affärsmiljöer och ansvarsfullt beslutsfattande i ledningen.
Denna professionella magisterexamen kommer att presenteras med ett blandat lärandeläge. Den kommer att använda sig av onlineinlärningsteknik och material, grupparbeten, tryckt material och både ansikte mot ansikte och virtuell kontakt med studenter och studentgrupper. Genom nära interaktion med och deltagande av branschfolk är det meningen att både undervisningen och bedömningen ska bli praktiska och integrerade med nuvarande och framtida krav från industrin som helhet och ta nivån av anställbarhet och examen till en ny nivå.
Antagningar
Läroplan
Year 1: Semester 1
Redovisning för chefer (MBA4807)
Studenter som genomför denna modul kommer att kunna tolka och utvärdera olika typer av finansiella rapporter. Studenterna kommer att kunna läsa och analysera bokslut; förstå kapitalbudgeteringsprocessen; utvärdera ett företags förvaltning av rörelsekapital; utvärdera beslut om kostnadsberäkning och produktprissättning; och utvärdera budgeteringsprocessen för en organisation.
Ekonomi för chefer (MBA4801)
Studenter som slutför denna modul kommer att kunna analysera ekonomi för chefer i syfte att fatta välgrundade affärsbeslut. Detta innebär att de kommer att kunna förklara ekonomiska fenomen som påverkar företagsorganisationer; förutsäga effekten av förändringar i ekonomiska variabler; analysera effekterna av ekonomiska förändringar på specifika företagsorganisationer; och revidera affärsbeslut genom att övervaka förändringar i ekonomiska fenomen.
Hantera mänskligt kapital (MBA5904)
Syftet med denna modul är att utrusta studenter med kunskapsbas, kompetenser, värderingar och attityder som gör det möjligt för dem att hantera humankapitalfunktionen på en strategisk nivå, inom en mångfaldig och ständigt föränderlig organisatorisk kontext, med hänsyn till den unika organisationen. dynamik (inklusive organisatoriskt beteende), ledarskap och fullt utnyttjande av en organisationsutvecklingsstrategi. Modulen kommer dessutom att exponera studenter för sydafrikanska och afrikanska organisationer ur ett systemteoretiskt perspektiv, tvärkulturell Human Capital Management, Ramar för Human Capital-mätning, HR-styrning (inklusive riskhantering, kvalitetssäkring och serviceleverans), Human Capital Management och teknik, socialt utbyte och lärandeteorier.
Operations Management (MBA5926)
Syftet med lärandet i denna modul är att utrusta eleverna med kunskaper, färdigheter, attityder och värderingar som gör det möjligt för dem att hantera verksamheten i en organisation, oavsett om det är en tjänst eller en tillverkande organisation. Kvalificerade studenter kommer att kunna ge rekommendationer till organisationer om hur man kan förbättra produktiviteten, öka lyhördheten, ge kunden fler valmöjligheter, leverera högkvalitativa standarder för produkter eller tjänster och noggrant analysera affärsprocesser och ge rekommendationer om hur man kan förbättra dem.
Year 1: Semester 2
Strategisk ekonomisk förvaltning (MBA5903)
Denna modul syftar till att ge studenterna högnivåkompetenser (kunskaper, färdigheter, normer och värderingar) för att förbättra deras kunskap och förståelse för de väsentliga begreppen ekonomisk förvaltning, kassaflödeshantering, finansiell analys och finansiell riskhantering. Kvalificerade studenter kommer att få en omfattande och systematisk kunskapsbas och de nödvändiga färdigheterna för att kritiskt analysera och tolka företagets finansiella rapporter och rapporter, hantera finansiell information och fatta välgrundade ekonomiska beslut. Kvalificerade studenter kommer dessutom att kunna reflektera över begränsningarna för både publicerade räkenskaper och standardanalytiska tekniker, inklusive de etiska standarder för prestation som antagits av ekonomichefer. Slutligen, efter avslutad modul kommer studenterna att få en sammanhängande förståelse för olika ekonomistyrningstekniker för att göra det möjligt för dem att utvärdera investeringskraven hos organisationer och alternativa finansieringskällor för att finansiera dessa krav, inklusive värdering av tillgångar och investeringsprojekt för att tillhandahålla lång- terminsförmåner.
Hållbarhetsmarknadsföring (MBA5910)
Affärsvärlden förändras under påverkan av klimatförändringar, knapphet på resurser och globala pandemier som COVID-19 och SDGs (Sustainable Development Goals) drivna nationella agenda för att nämna några. En ökad medvetenhet, lyhördhet och rastlöshet bland olika intressenter och konsumenter inför det akuta behovet av att ta itu med dessa frågor är också uppenbart. Därför blir det avgörande för företagsledare att bygga hållbarhetsorienterade företag. Dessa nya verkligheter får dem att tänka om och designa om affärsstrategier. Hållbarhetsorienterade marknadsföringsstrategier spelar en nyckelroll för att säkerställa en effektiv lyhördhet hos företag samtidigt som man tar itu med dessa frågor. Denna modul är en del av Master of Business Leadership (MBA)-programmet. Syftet med inlärningsmodulen är att utrusta eleverna med en sammanhängande, samtida och heltäckande förståelse för hur de trefaldiga principerna för hållbarhet blir en integrerad del av marknadsföringsstrategier. Modulen kommer också att främja studenternas förmåga att lösa de sociala och miljömässiga problem som dominerar i deras sammanhang samtidigt som de utvecklar marknadsföringsstrategier som optimerar ett företags prestationer och skapar hållbart och ansvarsfullt värde.
Management Digital Technologies (MBA5945)
För många organisationer inom den offentliga och privata sektorn är korrekt hantering av teknik av strategisk betydelse eftersom det är en viktig ingrediens för att modern verksamhet ska kunna skapa värde. Denna modul fokuserar på identifiering, förvärv, urval, exploatering och skydd av digital teknik och hur dessa kan hanteras för att öka organisationens prestanda, tillväxt och hållbarhet. Detta inkluderar att förstå vilken roll digital teknik spelar i en organisation, att förutsäga möjliga digitala tekniktrender som kan vara användbara för organisationen, att kartlägga potentiella digitala tekniker till organisations- och marknadsbehov och att utveckla portföljer av projekt under utveckling. Modulen är i första hand avsedd för dem som antingen strävar efter en lednings- och/eller ledarroll i digitalt transformerande miljöer eller precis har antagit en sådan roll och som vill främja sin teknikhantering, inklusive hantering av digital teknik, färdigheter och kunskaper
Business Research (MBA 5944) (obligatorisk och förutsättning för MBA5929-modulen)
Students who complete this module will be able to conduct high-quality business and management research either as practitioners or academics. They will be able to apply a range of research methods and techniques in a practical environment. They will be able to apply the spectrum of research methods including statistical analysis of data and the theory to the analysis of data.
Electives
Studenter kan välja något av följande valfria ämnen. Dessa valbara kurser erbjuds i årskurs 2, termin 1. Ett valfritt ämne erbjuds endast om minst 30 studenter är registrerade på modulen.
Strategisk projektledning (MBA5909)
Studenter som slutför denna modul kommer att vara utrustade med en omfattande och systematisk kunskapsbas för strategisk projektledning, inklusive en uppsättning bästa praxis för att skapa en miljö för framgångsrika projekt. Studenterna kommer att ha en modern och omfattande kunskapsbas om hur man utvecklar projektledning som en organisatorisk praxis.
År 2: Termin:1
Strategisk ledning MBA5905
Syftet med lärandet i denna modul är att göra det möjligt för studenterna att integrera processen, innehållet och sammanhanget i att utvärdera och utveckla strategier på affärs- och företagsnivå. Kvalificerade studenter kommer att kunna ge rekommendationer om strategiimplementering. Dessa studenter kommer också att kunna uppskatta rollen som strategiskt ledarskap i att utforma och implementera strategier.
Etiskt ledarskap och styrning MBA5902
Syftet med lärandet i denna modul är att ge eleverna möjlighet att fatta etiska och hållbara affärsbeslut. Kvalificerande elever kommer att kunna utvärdera affärsbeslut på grundval av deras etik och hållbarhet och kommer att kunna ge rekommendationer till organisationer om affärsetik och företagsstyrning. Lärandet i denna modul kommer att utrusta eleverna ytterligare med företagsmedborgarskap, företagens sociala ansvar, Ubuntu och Batho Pele principer, universella principer för företagsstyrning, King IV och Companies Act (SA) 2008 kunskapsbas och kompetens.
Electives
Studenter kan välja något av följande valfria ämnen. Dessa valfria kurser erbjuds i årskurs 2, termin 1. SBL kan välja att inte erbjuda ett valfritt ämbete utifrån verksamhetsmässiga överväganden.
Strategi i ett globalt sammanhang (MBA5907)
Studenterna kommer att kunna få en sammanhängande förståelse för den globala affärsmiljön och kommer att förvärva en omfattande och systematisk kunskapsbas och färdigheter som gör det möjligt för dem att fatta välgrundade strategiska affärsbeslut i en komplex och dynamisk global affärsmiljö. De kommer också att kunna dra nytta av internationella affärsmöjligheter som uppstår från förändrade globala marknadsbehov, såväl som globaliseringen av marknader och globaliseringen av produktionen. De kommer att kunna uppskatta rollen som globalt ledarskap i den globala affärsmiljön och visa sin förmåga att besluta om och utveckla strategier för att framgångsrikt konkurrera på allt mer konkurrenskraftiga och dynamiska globala marknader
Strategisk projektledning (MBA5909)
Studenter som slutför denna modul kommer att vara utrustade med en omfattande och systematisk kunskapsbas för strategisk projektledning, inklusive en uppsättning bästa praxis för att skapa en miljö för framgångsrika projekt. Studenterna kommer att ha en modern och omfattande kunskapsbas om hur man utvecklar projektledning som en organisatorisk praxis.
Digitala leveranskedjor (MBA5946)
Tillämpningen av Industry 4.0-teknologier på end-to-end supply chain management-processer ger upphov till Supply Chain 4.0, eller digitala leveranskedjor. Förutom behovet av att anpassa sig till ny och störande digital teknik, har organisationer också möjlighet att ompröva hur de utvecklar försörjningskedjestrategier för att omvandlas till digitala försörjningskedjor för att avsevärt förbättra prestanda och kundnöjdhet. Denna modul fokuserar därför på effekten av Industry 4.0 på hantering av försörjningskedjan. För detta ändamål kommer modulen att utrusta studenterna med kunskap för att utforska hur digital teknik kan utnyttjas för en konkurrensfördel inom de olika domänerna för hantering av försörjningskedjor, inklusive inköp, lagerhantering, logistik och lager, big data i försörjningskedjan och riskhantering för försörjningskedjan . Färdigheterna som ska uppnås är att studenterna kommer att kunna utveckla och implementera digitala transformationsstrategier för att digitalisera sina end-to-end processer för hantering av försörjningskedjan. Modulen är i första hand avsedd för chefer och särskilt ledare inom myndigheter, civilsamhället, icke-statliga organisationer och privat industri som vill vidareutveckla sina kunskaper och färdigheter för bättre beslutsfattande om effekterna av digital transformation i supply chain management
Innovation och entreprenörskap (MBA5948)
Syftet med lärandet i denna modul är att utrusta deltagande studenter med färdigheter att utforma innovationsstrategier för att skapa nytt värde för den lokala och globala marknaden som så småningom leder till källor till hållbara konkurrensfördelar för deras organisationer, samt utveckla ett entreprenöriellt tänk på hur man skapar framgångsrika företagsmöjligheter i en tid av osäkerhet.
År: 2 Termin: 1 & 2
Integrated Management Project (MBA5929)
Syftet med denna modul är att göra det möjligt för doktorander att planera och genomföra en rigorös forskningsstudie i affärsmiljön för en utvald organisation på magisternivå. För detta ändamål kommer studenten att krävas för att integrera de kunskaper, färdigheter och kompetenser som förvärvats i föregående moduler i samband med den globala ekonomin. Vidare bör detta demonstreras genom att kunna kritisera olika dynamik som påverkar den globala ekonomin.