
MBA in
MBA i Digital Economy specialisering
Maastricht School of Management

Nyckelinformation
Campus läge
Maastricht, Nederländerna
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 33 000 *
Ansökningstiden
25 Aug 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* kolla webbplatsen för tillgängliga stipendier
Introduktion
MBA är ett generalist managementprogram, men på MSM du välja mellan olika specialiseringar för att helt anpassa din MBA till dina karriärambitioner, eller för att utmana dig själv inom nya och outforskade områden.
Från digital transformation, digitalt entreprenörskap, big data, cybersäkerhet, onlinehandel till industri 4.0, den digitala tidsåldern har en ständigt ökande inverkan på hur vi lever och arbetar. Specialiseringen Digital Economy MBA erbjuder kurser i digital handel och marknadsföring, Big Data & Business Analytics, FinTech och Industry 4.0.
Digital handel och marknadsföring
För att lyckas nuförtiden räcker det inte med att bara etablera en e-handelsavdelning av ditt företag. Organisationer bör använda teknik och data för att möta den nya digitala kundens behov och förväntningar. Kundernas beteende och förväntningar har förändrats; kunder förväntar sig att sociala medier och mobilapplikationer guidar dem genom hela köpresan från online till offline och vice versa. Mer än någonsin måste organisationer sätta kunden i centrum för sin tillväxtstrategi och ge dem en unik resa. Att integrera online- och offlinevärlden till en unik holistisk upplevelse kommer att vara det nya normala. Under den här kursen lär du dig om de viktigaste drivkrafterna, som för närvarande pekar ut riktningen för hur affärer bedrivs. Vi diskuterar hur du återskapar din verksamhet, lär oss hur du stärker tillväxtstrategin och hur du kan hantera digitaliseringens konkurrensutmaningar. Vi fokuserar på de viktigaste egenskaperna hos de nya "säljande" koncepten, och utforskar omnikanalmetoden och konceptet för enhetlig handel. Vi lär oss hur man utformar en framgångsrik kundupplevelsestrategi.
Den andra delen av kursen fokuserar på marknadsföringsaspekterna av digital detaljhandel. I vår nuvarande digitala ekonomi är det viktigt för företag att förstå de unika styrkorna, möjligheterna och begränsningarna hos de olika digitala marknadsföringsalternativen. Förmågan att förstå strategier för att använda en korrekt kombination av kanaler och insikterna för att korrekt tolka data och resultat behövs också.
Big Data & Business Analytics
Big data genereras av allt omkring oss, kontinuerligt och inom alla sektorer och funktioner i den globala ekonomin. Den kommer från flera källor, i en mängd olika format, och kommer med både hög volym och hög hastighet. Att kunna använda denna enorma resurs hjälper dig att fatta effektiva strategiska beslut. Den här kursen tittar på var vi kan hitta data, hur vi kan transformera den och hur vi kan använda den i beslutsprocessen. Du får insikt och kunskap om hur big data skapar värde genom att göra information transparent. Detta gör att du kan fatta bättre beslut om effektivitet, prestanda och riskhantering. Det ger bättre marknadssegmentering och gör det möjligt för företag att bättre skräddarsy produkter efter konsumenternas behov, samt tillhandahålla viktig information för nästa generations produkter.
FinTech
En hype eller en seriös gren av finans? Bör chefer känna till fintech? Var är pengarna? Ska vi investera i kryptovalutor eller NFT? Svaren kommer att ges i den här kursen, som kommer att introducera dig till högteknologi och innovativ strategi. Olika funktionella områden inom FinTech kommer att behandlas, såsom betalningar, (personlig) bankverksamhet, digital utlåning, förmögenhetsförvaltning, Insurtech, kapitalmarknader, små och medelstora företag, fastigheter och bolån. Dessutom kommer vi att diskutera teknologier, som Cloud, API, Low-Code, AI & ML, Blockchain & DLT. Finansiella affärsmodeller kommer att analyseras, inklusive DeFi (bland annat är det bättre att satsa eller tillhandahålla likviditet, på Lido eller Nexo eller någon annanstans?) och Fintechs investeringsekosystem. I slutet av kursen kommer du att kunna svara på om FinTech kommer att få en plats i din organisation, vid sidan av traditionell ekonomi.
Industri 4.0
Industri 4.0, även känd som den fjärde industriella revolutionen, har blivit en central diskussionspunkt för dagens företagsledare. Med den ökade digitaliseringen och automatiseringen ser vi en radikal utveckling inom samtrafik som påverkar både professionella och personliga världar. Att hantera i gränssnittet där människan möter maskinen blir suddigt och kräver att företagsledare anammar nya perspektiv och reagerar på nya möjligheter. Den här kursen tittar på hur företag påverkas av automatisering och användning av robotar i produktionsprocesser, cyberfysiska system (som medicinsk övervakning eller processkontrollsystem), internet of things (internetworking av fysiska enheter) och cloud computing (där internet tillåter delad datorbearbetning såväl som data med andra enheter på begäran).
Galleri
Läroplan
Expertspåret Digital Economy MBA erbjuder kurser i:
- Digital handel och marknadsföring
- Big Data & Business Analytics
- FinTech
- Industri 4.0
Antagningar
Studieavgift för programmet
Chatta med studenter och alumner!
Vill du chatta med en av våra nuvarande studenter eller alumner som har upplevt MSM Experience? Våra ambassadörer svarar gärna på alla dina frågor om att studera på MSM . Välj den ambassadör du vill