
MBA dubbel examen Clermont-Ferrand
Paris, Frankrike
VARAKTIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk, Franska
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Sep 2025
STUDIEAVGIFTER
EUR 11 000 / per year *
STUDIEFORMAT
På Campus
* 200 EUR - ansökningsavgifter
Introduktion
ISMAC och ESC Clermont Ferrand går samman för att erbjuda studenter utmärkt utbildning på BAC+5-nivå: MBA Marketing France-Asia från ISMAC och Master of International Business från ESC Clermont. Tillsammans erbjuder de två skolorna eleverna banbrytande och eftertraktade färdigheter för att arbeta med Asien. Se Master of International Business från ESC Clermont – Doing Business in Asia
ESC Clermont-gruppen är en AACSB-ackrediterad Grande Ecole of management och rankad i topp 100 av Financial Times och QS världsranking.
ISMAC är en fransk-asiatisk handelshögskola. Specialiserad på internationella marknadsföringsyrken, har stark kompetens i Asien och ett betydande nätverk i Asien.
MBA Management Marketing France-Asia syftar till att utbilda studenter för ledande befattningar inom handel, marknadsföring och kommunikation, i förhållande till Asien. Eleverna fördjupar sig i kulturella aspekter (språk, historia, etc.) och professionella aspekter (marknadsföringsmetoder, marknadsspecifikationer, etc.). Vistelser i Asien (språkkurser, utbyten eller praktik) förstärker deras erfarenhet. Genom att välja ett alternativ på Kina, Korea eller Japan kan du gå längre i din kunskap om dessa länder. Denna dubbla professionella och kulturella expertis ger våra studenter fantastiska tillgångar för att dra nytta av jobberbjudanden relaterade till Asien. Vårt nätverk av franska och asiatiska företag öppnar upp för en praktikplats eller jobbmöjligheter i slutet av kursen.
Undervisande personal
Våra lärare är alla universitetsutbildade med yrkeserfarenhet i ämnet de undervisar i och är även verksamma inom den privata sektorn. De kommer från olika bakgrunder och de flesta har arbetat utomlands. Mångfalden av våra lärares och elevers bakgrund uppmuntrar oss att öppna upp internationellt. Våra nära förbindelser med Asien gör att vi kan erbjuda studenter studie- och praktikmöjligheter i Kina, Korea och Japan.
Asien: en kontinent att inte missa
Asien är den största och folkrikaste kontinenten i världen med mer än 4,5 miljarder människor. Denna demografiska tyngd, förknippad med den snabba utvecklingen i många länder på kontinenten, genererar stark ekonomisk makt och en oundviklig förskjutning av den globala ekonomiska tyngdpunkten från Atlanten till Stilla havet. Asien har blivit en viktig ekonomisk partner för Europa och Frankrike. Denna tyngd kommer att fortsätta att öka och ökad handel kommer att skapa nya möjligheter för europeiska och asiatiska företag. Dessa länder nöjer sig inte med att imitera västerländska ekonomier och tekniker utan återuppfinner modeller och metoder. Möjligheterna för unga doktorander är enorma men kräver djupgående utbildning i dessa länders kultur och praxis.
Praktik
För alla MBA-program kan studenterna välja mellan ett arbetsstudieprogram eller en obligatorisk praktik. För studenter som inte är inskrivna på ett arbets-studieprogram krävs 4 månaders praktik första året (M1) och 6 månaders praktik andra året (M2).
Galleri
Antagningar
Läroplan
Kursform
- 20 timmars kurs per vecka
- Kurser ansikte mot ansikte med undantag för undantag
Program
marknadsföring
- Internationell marknadsföring
- Innovation
- Digital marknadsföring
- Kommunikation
- Marknadsföringsstrategi
Förvaltning
- Försörjningskedjan
- Affärs plan
- Personalavdelning
- Ekonomi-förvaltning
Miljö
- Ekonomi
- Geopolitik
- Affärslag
Kultur
- asiatiska språket
- asiatisk kultur
- Personlig utveckling
Landalternativ
- Fördjupad studie av landets särdrag: språk, kultur, marknadsföringsmetoder och praxis
Företagspraktik 4 månader minst under 1:a året, 6 månader under 2:a året
- Företagspraktik i Asien (Kina, Korea, Japan, Singapore, Taiwan)
Utvärdering
- Kontinuerliga kontroller
- Tentor
- praktikplatser
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
asiatiska eller franska företag i förhållande till Asien. Utlandsmöjligheter.
- Inköpsfunktioner
- Logistikfunktion
- Exportfunktion, internationell marknadsföring
Leverans av program
Formatera:
2 dagars klassrumsträning
Varaktighet:
2-års cykel
Schema:
2 dagar - 20 timmar/vecka
Undervisningsspråk:
franska/engelska