
MBA Fashion Management - Media Major
VARAKTIGHET
24 up to 24 Months
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
EUR 14 800 / per year *
STUDIEFORMAT
På Campus
* Application fee 150 EUR
Introduktion
IFA Paris MBA Certified by FEDE (Fédération Européenne Des Écoles)
- Duration: 24-month program in English
- Campus: Paris
- ECTS Credits: 120
- Limited to: 25 students per class
"Fashion in the age of social media is highly exciting"
Introduction
More than ever, fashion professionals need to display flexibility and the capacity to adapt to a tougher economic environment, but also to changing consumer trends and shifts in the fashion system, with increasing demand for more sustainable and ethical business practices. Companies are looking for managers that can develop more engaging and social experiences to encourage consumers to connect, and can confidently navigate innovative strategies in a digital environment.
Delivered since 2008, our MBA Fashion Management has been completely revamped in order to take full advantage of IFA Paris’ heritage and cultural specificities and our expertise in cutting-edge technologies and in adapting more sustainable practices for the fashion industry.
Our priority: to provide our graduates the excellent marketing and management skills required to navigate this changing landscape. As the industry is gearing towards creating more niches to sustain long-term profitability for its products or services, we have developed THREE majors that achieve a blending between the French traditional savoir-faire and an in-depth understanding of the future needs of the fashion apparel, fashion media, and the luxury industry:
- Media (this program)
- Luxury
- Apparel
Image: a mental representation of someone or something… If we consider fashion as a language, its role as a vehicle of perception is obvious. Our body shapes, our personalities, our styles, are all, to a certain extent, shaped by the image that is reflected through the mirror of fashion media.
The industry is going through a psychological shift. Until recently, individuals always strived to achieve a “desired self” that would be a perfect carbon copy of what is reflected within the glossy pages of magazines. Now, that “desired self” notion is progressively being rejected and consumers demand to be able to see themselves, as they are, through the lens of media outlets.
The MBA in Fashion Management - Media Major has been restructured to allow candidates to champion the idea of accurate representation. Through a mix of experimental and creative modules, they will produce visual and artistic artifacts that look at fashion through an anthropological lens.
All our programs are articulated around the ECTS framework as defined by the Bologne convention. After completing their course, students receive a total of 120 ECTS that can easily be transferred if they decide to study further. This program is also certified by FEDE (Fédération Européenne des Écoles).
Want more information about this MBA program by email? Click here → Send me more infos!
This MBA program is also available for online study on our distance learning website IFA Paris - Learn Online. For all the infos on the full online version of this course, visit: MBA Fashion Management - Media Major (Online).
Antagningar
Läroplan
Kursens struktur
År 1:
Det första året ägnas åt att förvärva kärnkompetenser och kompetenser i en klassrumsmiljö.
Denna intensiva och praktiska utbildning levereras via undervisade moduler organiserade i fyra modulgrupper.
Två av dessa modulers grupperingar utgör kärnkomponenterna i MBA Fashion Management. Det är gemensamt för alla tre huvudämnena (lyx, kläder, media):
Marknadsföring & Management
Denna gruppering omfattar en serie moduler som kommer att planeras sekventiellt baserat på strukturen i en marknadsplan. Den övergripande kunskapsmassan som studenterna förvärvar kommer att förbereda dem för att:
Analysera komplexa marknadsföringsutmaningar baserat på praktiska fallstudier
Allokera resurser strategiskt för att uppnå förutbestämda mål
Skapa varumärkes-DNA som gör det möjligt att uppnå en hållbar konkurrensfördel.
Affärsfrågor
Förmågan att lyssna och tolka marknadens signaler är en nyckelkomponent hos dagens förvaltare. Den behöver odlas kontinuerligt. Inom denna modulgruppering kommer studenterna att upptäcka modeindustrins egenheter ur en ekonomisk och finansiell synvinkel.
Förutom kärnmodulen är denna Media Major centrerad kring två modulgrupperingar, som representerar nästan hälften av läroplanen:
Modekontextualisering
Denna modulgruppering kommer att hjälpa eleverna att få en djupare förståelse för modevärlden som en korsning mellan konst och industri.
Bild & Kommunikation
Studenter kommer att sättas in i ett verkligt sammanhang och utveckla sina tekniska färdigheter genom en serie praktiska workshops som sträcker sig från fotografering till kreativ journalistik.
Även om programmet är uppbyggt kring unika moduler och lärandeupplevelser, är höjdpunkten vår fakultet av skickliga och motiverade föreläsare som kommer från mer än 20 olika länder. Denna veritabla pedagogiska smältdegel låter dig dra nytta av olika kulturella perspektiv som i sin tur stimulerar din benägenhet att analysera och lösa problem på kreativa och okonventionella sätt.
År 2:
Det andra året ägnas åt att implementera och experimentera med dessa färdigheter genom att genomföra en obligatorisk praktik och utveckla Capstone-uppsatsen, ett unikt och individuellt projekt som har mycket att göra med IFA Paris learning by doing pedagogy.
I Capstone-projektet förväntas studenterna skapa en länk mellan kurskunskapen och deras praktiska förståelse av branschens aktuella bästa praxis för att förbereda en fullfjädrad plan för ett affärsföretag.
Slutligen, från början till examen, och oavsett var de befinner sig, kommer forskarstuderande på IFA Paris att dra nytta av stödet från en unik avdelning som kallas "Career and Alumni Centre".
Med utnyttjande av starka samarbeten med grupper som LVMH, Richemont eller Kering kommer Career and Alumni Center att ge tillgång till exklusiva varumärkeslanseringsevenemang, modevisningar, konstutställningar eller professionella mässor för att bygga upp studenternas eget professionella nätverk.
Krediter:
År 1: 60 hp
Marknadsföring & Management - 18 hp
Affärsfrågor - 13 ECTS
Modekontextualisering - 7 ECTS
Bild & kommunikation - 22 hp
År 2: 60 hp
Praktik - 20 ECTS
Capstone Project - 40 ECTS