Keystone logo
Georgian Technical University Masterexamen i företagsekonomi
Georgian Technical University

Masterexamen i företagsekonomi

Tbilisi, Georgien

2 Years

Engelsk

Heltid

Request application deadline

Request earliest startdate

GEL 5 500 / per year *

På Campus

* Årlig undervisning för utländska studenter

Stipendier

Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier

Introduktion

Ekonomiska field`s bred teoretisk kunskap baserad på innovationer och som har förmåga praktiskt arbete, med värdena för allmän mänsklighet, undervisning inriktat på studenter. Syftet med programmet är att utbilda kvalificerade specialister med kandidatexamen. Specialisterna kommer att kunna klara av de komplexa frågor i ekonomi, utvärdera den nuvarande ekonomiska situationen och arbeta i dynamisk social ekonomisk miljö.

program Förutsättningar

Sökande är tillåtet i enlighet med Georgiens lagstiftning

Lärandesultat / kompetenser

Kunskap och förståelse

  • Avancerad kunskap om ämnesområdet, inklusive kritisk analys av teorier och principer;
  • Förståelse av komplexa frågor inom ämnesområdet

Tillämpa kunskap

  • Förmåga att använda både fältspecifika och vissa utvalda metoder för lösning av problem;
  • Förmåga att genomföra forskning och praktiska projekt under förutbestämda riktningar

göra bedömningar

  • Möjlighet att välja och tolka fältspecifika data, även för att analysera abstrakta data och / eller situationer med hjälp av standarder och vissa valda metoder.
  • Förmåga att göra ljudbedömning

Kommunikationsfärdigheter

  • Tydlig och lakonisk skriftlig kommunikation;
  • Observation av grammatikregler
  • Att göra logiska skriftliga konstruktioner;
  • Undvik sofistikerade språk;
  • Kommunikation på inhemska och främmande språk;
  • Diskutera de teoretiska ekonomiska uttalandena med tillräckliga argument;
  • Muntliga uttalanden om komplexa frågor;
  • Offentlig presentation och uttryckande personliga synpunkter.

Lärande färdigheter

  • En fördjupad studie av socioekonomiska teoretiska discipliner genom att använda forskningsmetoder främjar individer för masterprogrammet och vidareutbildning, bekräftelse av de komplicerade frågorna om ekonomi, särskilt:
    • Ekonomi, särskilt:
    • Studera mekanismen för ekonomiska instrument som fungerar
    • Medvetenhet om ekonomiska principer och värderingar
    • Kritisk utvärdering av nuvarande ekonomiska situation och händelser
    • Bekräftelse av huvudprinciperna för ekonomisk verksamhet
  • Definiera mekanismer och funktionella särdrag hos produkt- och tjänstemarknaderna.
  • Utvärdera motivation av konsument och entreprenörsbeteende;
  • Definiera termer och tillstånd för organisationsstruktur och aktiviteter för entreprenörskap
  • Beräkning av kostnader och påverkande faktorer.
  • Typen av marknader och fungerande särdrag och mekanismer.
  • Definiera volymen av produktion och prissättning. Medvetenhet om frågorna om marknadsbalans.
  • Reglerande principer för makroekonomi och deras särdrag.
  • Den övergripande modellen för utbud och efterfrågan, makroekonomisk balans och cyklerna för marknadsekonomisk utveckling.
  • Medvetenheten om problemen med arbetslöshet, arbetsmarknad, sysselsättning och löner.
  • Statlig finansiell och kreditpolitik.
  • Kärnan i inflation, typer, orsaker och analys av dess negativa effekter.
  • Statlig skattepolitik, budget och struktur.
  • Definiera orsakerna till lågkonjunkturen.
  • Statens investeringspolitik.
  • Ekonomiska aspekter av bildandet av det civila samhället.
  • Nuvarande globala problem.
  • De senaste utvecklingsutvecklingarna i världsekonomin.
  • Transformationer i världsekonomin på grund av globaliseringsprocessen.
  • Studier av strategiska ekonomiska modeller av utvecklingsländer och utvecklade länder.
  • Systematisk klassificering av länderna.
  • Ekonomiskt oberoende index.
  • Georgiens naturresurser.
  • Behov av integration i transeuropeiskt rymd.
  • De yttre faktorerna för ekonomisk utveckling.
  • De särdrag hos internationella ekonomiska relationer, områdena, de grundläggande principerna.
  • Problemen med utrikeshandeln och specifikationer.
  • Regulatory tariffer och icke-reglerande tariffer och mekanismer för utrikeshandel.
  • Skälen och faktorerna för kapitalflödet och motivationen.
  • Analys av direkta utländska investeringar och specifikationer.
  • Anledningarna till arbetskraften transmigration och riktning.
  • Behovet av att utarbeta statspolitiken för arbetskraftens migration och invandrings- och regleringsmekanismer.
  • Medel för utbyte av information och teknik.
  • Europeisk integration och Köpenhamnskriterierna.
  • Definiera prissättningarnas särdrag på världsmarknaden.
  • Dämpning pris, utarbetande företag statens prispolitik.
  • Anledningarna till nya oberoende och offshore zoner och regimen för deras funktion.
  • Stater Ekonomiska funktioner, rättigheter och skyldigheter.
  • Mekanismerna för att avsluta och ändra kontrakt
  • Utformning av internationella kontrakt och definition av metoder och principer.
  • Erbjud och Acceptera.
  • Inkoterm av leverans av varor.
  • Force majeure och lämpliga åtgärder.
  • Ekonomisk terminologi.

Värden

  • Delta i värdebildningsprocessen och aspiration av dess genomförande; Precision av professionella värderingar (noggrannhet, punktlighet, objektivitet, öppenhet, organisation etc.) säkerhet;
  • Försvar bara (mänskliga rättigheter), etik och moraliska normer

Former och metoder för att uppnå lärandemål

Föreläsning
Seminarium (arbetar i gruppen)
Praktiska klasser
Kursarbete / projekt
Oberoende arbetsformer och metoder för att uppnå lärandesultatet ingår i utbildningsprogrammet och kan hittas via följande länk: http://www.gtu.ge/quality/pdf/sc.pdf

Grundläggande former av undervisning

Föreläsning, seminarium, laboratorieutbildning och praktisk träning;
Fältstudie;
Kurspapper / projekt;
Bachelor-, magister- och doktorsavhandlingar;
Samråd.

Föreläsningen Är en kreativ process där både en föreläsare och en elev deltar. Föreläsningens grundläggande syfte är att hjälpa eleverna att förstå de grundläggande begreppen i ämnet som lärs ut, vilket innebär kreativ och aktiv uppfattning om materialet. Dessutom bör man uppmärksamma grundläggande begrepp, definitioner, beteckningar, antaganden. En kritisk analys av huvudfrågor, fakta och idéer är nödvändig. Föreläsningen ska ge vetenskaplig och logiskt konsekvent erkännande av grundläggande begrepp utan att gå in på onödiga detaljer. Därför bör det vara logiskt slutfört. Dessutom bör fakta, exempel, scheman, utkast, experiment och andra visuella hjälpmedel hjälpa till att förklara den idé som föreläsningen gav.

Föreläsningen ska säkerställa en korrekt analys av den vetenskapliga dialektiska processen och bör grundas på elevernas förmåga att uppfatta och förstå huvudvetenskapliga problem.

Materialet som studeras vid föreläsningen gör det möjligt att bilda ett helt kunskapssystem med hjälp av elevernas " självständigt arbete. Eleverna ska bli intresserade av böcker och andra informationskällor och stimuleras att studera självständigt vilket ligger till grund för självständigt tänkande, analys och slutgiltigt arbete.

Med tanke på huvudsyftet med föreläsningen borde endast upplevelser professorer tillåtas leverera dem eftersom deras teoretiska kunskaper, praktisk erfarenhet och pedagogiska färdigheter garanterar att högkvalitativa föreläsningar ges. Under arbetet med de metodiska frågorna bör föreläsaren ägna särskild uppmärksamhet åt konsistensen av det undervisade materialet, lektionsstilen och kontakten med publiken. Föreläsaren bör rikta sig till visuella hjälpmedel så att eleverna aktivt deltar i det.

Det teoretiska material som ges vid föreläsningen uppfattas bättre genom seminarier, laboratorieutbildning och praktisk träning.

Syftet med seminarium Är att göra det möjligt för eleverna att fördjupa sin kunskap om de teman som studerades vid föreläsningen. Under ledning av en professor eller en erfaren lärare hittar en elev eller en grupp studenter och uppfattar ytterligare information, förbereder presentationer, skriver uppsatser etc. På seminariet presenteras och diskuteras slutsatser. Seminariehandledaren koordinerar dessa processer.

Laboratorieutbildningen Är mer påtaglig och hjälper eleverna att bättre uppleva processer och fenomen. I ett laboratorium lär en elev hur man utför experiment. Under laboratorietreningen lär en elev hur man hanterar, reglerar och fixar laboratorieutrustningen. De färdigheter som förvärvas vid experimentella träningslaboratorier bidrar till att bättre förstå det teoretiska materialet som studerades vid föreläsningen.

Syftet med praktisk träning Är det gradvisa lärandet av det teoretiska materialet genom att lösa konkreta problem; Detta är grunden för att utveckla färdigheter för sin oberoende användning. Läraren ska ägna särskild uppmärksamhet åt problemlösningsmetoder, göra förslag, skisser och scheman, använda lämpliga tekniker för beräkningar etc.

Fältstudie Hjälper eleverna att fördjupa och konsolidera den förvärvade kunskapen. Det utvecklar färdigheterna att genomföra sin teoretiska kunskap i praktiken, med hjälp av de metoder som är karakteristiska för ämnet i fråga för problemlösning.

Jobbar på Ett kurspapper / projekt Är en kreativ process. Varje ny konstruktion, maskin, instrument, automatisk enhet etc. Är utformade enligt ett projekt. Projektionsprocessen omfattar både teori och praktik. Under utbildningsperioden gör en elev kursprojekt genom att använda grafiska data; Projekten är i själva verket de första resultaten av sitt oberoende arbete, även om de utförs under lärarens tillsyn.

Kandidatexamen, magisterexamen och doktorsexamen Avhandlingen är sista etappen av ett separat steg i undervisningen vid en högre utbildningsinstitution. Syftet är att systematisera den teoretiska och praktiska kunskap som studenterna har fått samt att nå den underbyggda lösningen av konkreta vetenskapliga, tekniska, ekonomiska eller industriella problem. Avhandlingen ska avslöja nivån på att mastera forskningsmetoder och genomföra experiment kopplade till de frågor som ställs samt studentens beredvillighet att arbeta självständigt inom ramen för sitt framtida yrke. En erfaren lärare övervakar genomförandet av projektet.

Under konsultationer En lärare ska hjälpa eleverna att förvärva självständiga arbetsförmåga, att lära sig att använda akademiska böcker och andra källor på rätt sätt och att lösa de problem som uppstår under sitt självständiga arbete.

Undervisnings- och inlärningsmetoder

Under processen att lära sig är det omöjligt att lära sig något konkret problem med bara en metod. Läraren måste använda olika metoder under undervisningen. Också en kombination av metoder används ofta. Undervisningsförfaranden kompletterar ofta en annan.

De mest spridda undervisnings- och inlärningsmetoderna samt deras definitioner ges nedan. En lärare ska välja rätt metod enligt det konkreta syftet och problemet.

  1. Discussion / diskussioner. Detta är den mest spridda metoden för interaktiv undervisning. En diskussionsprocess ökar kvaliteten på elevernas engagemang och deras aktivitet. En diskussion kan bli ett argument och denna process är inte bara begränsad till de frågor som läraren ställer. Det utvecklar elevernas kunskaper i resonemang och substantierar sina egna idéer.
  2. Kooperativ undervisning är en lärandestrategi i vilken varje medlem i en grupp inte bara måste lära sig ämnet själv, utan också att hjälpa sin medstudent att lära sig det bättre. Varje gruppmedlem arbetar med problemet tills alla mäter problemet.
  3. Samarbete Med hjälp av denna metod innebär att dela eleverna i separata grupper och ge varje grupp en egen uppgift. Gruppmedlemmarna arbetar individuellt på sina frågor och delar samtidigt sina åsikter med resten av gruppen. Enligt det höjda problemet är det möjligt att flytta funktionerna bland gruppmedlemmarna i denna process. Denna strategi säkerställer elevernas största engagemang i inlärningsprocessen.
  4. Problembaserat lärande (PBL) är en metod som använder ett konkret problem som inledningsfas både för att förvärva ny kunskap och integrationsprocess.
  5. Heuristisk metod bygger på en stegvis lösning av ett givet problem. Det realiseras genom oberoende fastställande av fakta i undervisningsprocessen och bestämning av banden bland dem.
  6. Fallstudie - läraren diskuterar konkreta fall tillsammans med eleverna och de studerar frågan noggrant. Exempelvis kan det i fråga om teknisk säkerhet vara en diskussion om en konkret olycka eller katastrof, eller i statsvetenskapen kan det vara en studie av ett konkret, t.ex. Karabach-problem (armenisk-Azeri-konflikten).
  7. Hjärnan stormar - Denna metod innebär att bilda och presentera så många radikalt olika idéer och åsikter om ett givet ämne som möjligt. Denna metod ställer förutsättningar för att utveckla en kreativ inställning till ett problem. Denna metod är effektiv i en stor grupp studenter och består av följande steg:
    • Använda ett kreativt tillvägagångssätt för att definiera ett problem / problem
    • Under en viss tidsperiod (främst på svarta tavlan) studerandes idéer om problemet utan kritik;
    • Bestämma utvärderingskriterierna för att ange korrespondens mellan tanken och syftet med forskningen
    • Utvärdera de valda idéerna enligt de tidigare fastställda kriterierna
    • Välja de idéer som mest och allt motsvarar det givna problemet genom att tillämpa metoden för uteslutning
    • Avslöja den bästa idén för att lösa det givna problemet.
  8. Rollspel och simuleringar spelade spel enligt ett tidigare beredda scenario gör det möjligt för eleverna att uppskatta problemet från olika ställen. De hjälper eleverna att bilda alternativa synpunkter. Sådana spel samt diskussioner hjälper eleverna att utveckla färdigheter att självständigt uttrycka sina egna idéer och delta i diskussioner.
  9. Demonstrationsmetod innebär att presentera information med hjälp av visuella hjälpmedel. Det är ganska effektivt att nå det önskade resultatet. Det är ofta lämpligt att presentera materialet samtidigt genom ljud och visuella medel. Materialet kan presenteras både av en lärare och en elev. Denna metod hjälper oss att göra olika steg för att uppleva läromaterialet tydligare, ange vilka steg studenterna ska ta självständigt; Samtidigt visar denna strategi visuellt kärnan i ett problem / problem. Demonstration kan vara väldigt enkelt.
  10. Induktiv metod bestämmer en sådan form av överföring av någon form av kunskap när man i processen att lära sig tanken är inriktad på fakta mot generalisering, dvs när man presenterar materialet går processen från konkret till allmänt.
  11. Deductiv metod bestämmer en sådan form av att överföra någon form av kunskap som utgör en logisk process för att upptäcka ny kunskap på grundval av allmän kunskap, dvs processen går från allmän till konkret.
  12. Analytisk metod hjälper oss att dela upp hela läromaterialet i ingående delar. På detta sätt förenklas den detaljerade tolkningen av separata problem inom det givna komplicerade problemet.
  13. Syntetisk metod innebär att man skapar ett problem från flera separata. Denna metod hjälper eleverna att utveckla förmågan att se problemet som helhet.
  14. Verbal eller oral metod innefattar en föreläsning, berättande, konversation etc. Under processen förmedlar läraren, förklarar materialet verbalt och studenter uppfattar och lär det genom att förstå och memorera.
  15. Skriftlig metod innebär följande former av aktivitet: kopiering, notering, sammanställning av uppsatser, skrivande uppsatser, etc.
  16. Laboratoriemetod innebär följande former av aktivitet: utför experiment, visar videomaterial etc.
  17. Praktiska metoder förenar alla undervisningsformer som stimulerar att utveckla praktiska färdigheter hos studenter. I det här fallet utför en elev självständigt olika aktiviteter på grundval av den kunskap som förvärvats, t.ex. fältstudie, undervisningspraxis, fältarbete mm
  18. Förklarande metod bygger på att diskutera en given fråga. I processen att förklara materialet ger läraren konkreta exempel, vars detaljerade analys görs inom ramen för det givna ämnet.
  19. Aktivitetsinriktad undervisning innebär lärares och studerandes aktiva deltagande i undervisningen, när praktisk tolkning av det teoretiska materialet sker.
  20. Utforma och presentera ett projekt. Vid utformning av ett projekt tillämpar studenten den kunskap och färdigheter han har förvärvat för att lösa ett problem. Undervisning genom projektering ökar elevernas motivation och ansvar. Arbetet med ett projekt involverar planering, forskning, praktisk verksamhet och presenterar resultaten enligt det valda problemet. Projektet anses vara klart om resultaten presenteras tydligt, övertygande och korrekt. Den kan utföras individuellt, i par eller i grupper; Även inom ramen för ett eller flera ämnen (integration av ämnen); Efter avslutad projekt presenteras projektet för en stor publik.
  21. E-learning Innebär att man använder Internet och multimediamedel i undervisningsprocessen. Den omfattar alla komponenter i undervisningen (mål, innehåll, metoder, medel etc.); Realiseringen av dessa komponenter sker genom särskilda medel. Det finns tre typer av e-learning:
    • Heltidsundervisning; När undervisningen sker under lärarens och elevernas kontakt timmar och överföring av undervisningsmaterialet sker via en e-kurs
    • Avlägsen inlärning innebär att undervisningsförfarandet genomförs i avsaknad av en professor. Lärarkursen genomförs avlägset; I e-format.
    • Hybrid (heltid / avlägsen) - Undervisningen drivs huvudsakligen avlägset men en viss del av den genomförs under kontakt timmar.

Sfärer anställningsvillkoren

  • Offentliga institutioner,
  • Statliga och icke-statliga organisationer,
  • Georgiska representativa organ av internationella organisationer; Statliga och privata företag (företag) med olika profil

Om skolan

Frågor

Liknande kurser

  • MBA (Master in Business Administration)
    • Madrid, Spanien
  • Manchester Global Deltid MBA
    • Dubai, Förenade arabemiraten
  • Masters of Business Administration
    • Suva, Fiji