
MBA in Digital Communication
Munich, Tyskland
VARAKTIGHET
1 up to 2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid, Deltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Mar 2025
STUDIEAVGIFTER
EUR 22 800 / per year *
STUDIEFORMAT
På Campus
* optional additional qualification: 3,950 EUR | total for two qualifications: 26,750 EUR
Öppen dag för master- och MBA-program
Kom och träffa oss på EU München | 5 mars
Galleri
Antagningar
Läroplan
MBA i digital kommunikation (90 ECTS) är en ettårig, tre terminsexamen. Studenter genomför fem till sex kursmoduler per termin som kombineras med seminarier, företagsbesök, gästföreläsare och fallstudier bland annat. För att ta examen måste studenterna slutföra en modul för managementforskningsmetoder och en avhandling. Detta program är också tillgängligt som en tvåårig, sex sikt, deltidsexamen.
År 1
Termin 1 (18 kan | 23 ECTs)
- Transformationellt ledarskap och ledarskap
- Organisatoriskt beteende
- Ekonomisk rapportering och analys
- Marknadsföring i en digital värld
- Dataanalys för chefer
- Förhandling
- Konsultlab
- Business Immersion Week
Termin 2 (21 kan | 27 ect)
- Företagsekonomi
- Människor & Talent Management
- Global ekonomi för chefer
- Strategi & beslutsfattande
- Management Information Systems
- Kommunikation för framgång
- Juridiska frågor & affärsetik
- Business Immersion Week
- Business Strategy Simulation
Termin 3 (15 kan | 20 ect)
- Public Speaking & Public Communications in a Digital Era
- Intressenter Digital kommunikationsstrategi
- Organisatorisk digital kommunikationsstrategi
- Digital mediestrategi, planering och juridik
- Utnyttja varumärkesvärde i ett digitalt sammanhang
Examen (krav)
Avhandling
Programresultat
Lärandemål
MBA i digital kommunikation är utformad för att ge studenterna en grundläggande förståelse för affärer och relevanta och samtida yrkeskunskaper som behövs av marknadsförings- och kommunikationsproffs i dagens digitala värld. Studenterna kommer att lära sig effektivt strategiskt beslutsfattande inom området för samtida marknadsföring och kommunikation.
- Utforska en integrerad marknadsplan som en nyckelkomponent i en affärsplan
- Presentera muntliga och skriftliga rapporter baserade på erfarenhet
- Upptäck hur ömsesidigt fördelaktiga relationer skapas i affärer
- Stöd beslutsfattande med kostnad-volym-vinst-relationer och inkrementell analys.
Studiepoäng: 90 hp
Examentilldelad
- En universitetsspecifik magisterexamen (título propio) tilldelad av Universidad Católica San Antonio de Murcia (UCAM), Spanien.
- Ett certifikat i avancerade studier från EU Business School Switzerland.
Lärandemål
Detta program förbereder eleverna för positioner inom PR, reklam, marknadsföring och kommunikation, bland annat, där de kommer att behöva ligga steget före konsumentbeteendetrender. Eleverna kommer också:
- Utforska en marknadsplan som en nyckelkomponent i en affärsplan.
- Presentera muntliga och skriftliga rapporter baserade på erfarenhet.
- Upptäck hur ömsesidigt fördelaktiga relationer skapas i affärer.
- Stöd beslutsfattande med kostnad-volym-vinst-relationer och inkrementell analys.
Stipendier och finansiering
Flera stipendiealternativ finns tillgängliga. Se institutets hemsida för mer information.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
MBA med huvudämne i digital kommunikation ger studenterna affärskunskaper samt avancerade kunskaper inom kommunikations- och PR-arenan. Utexaminerade från detta MBA-program kan vara intresserade av följande karriärer.
Chef för Corporate Communication
Chefen för företagskommunikation ansvarar för en organisations externa kommunikation. Dessa yrkesmän har till uppgift att skriva och redigera företagsmaterial på uppdrag av högsta ledningen, inklusive pressmeddelanden om finansiell information. De säkerställer att företagets budskap är enhetliga för samstämmighet och trovärdighet och är nyckeln i kris- och rykteshantering. De kan bli organisationens talesperson och representera högsta ledningen vid evenemang. Marknadsförings- och reklamchefer kan kontrollera med denna expert för att säkerställa att budskapen stämmer överens. Intern kommunikation kan också falla under denna experts ansvar.
Dessa yrkesmän är utmärkta skriftliga och muntliga kommunikatörer med starka interpersonella färdigheter. De är självsäkra presentatörer.
Fondförvaltare
Insamlingsansvariga ansvarar för att samla in medel från allmänheten och givare, de har goda kommunikations- och samarbetsförmåga. De kan kontakta nyckelpersoner för att finansiera åtgärder och övervaka insamlingsaktiviteter och volontärer. De kommer att hantera strikta konton för mottagna pengar för att säkerställa att de uppfyller rapporteringsstandarder. De har också i uppdrag att skriva insamlingsansökningar och anbud.
Insamlingsansvariga har utmärkta kommunikations-, presentations- och interpersonella färdigheter. De är mycket organiserade.
Direktör för PR
Direktörer för PR är ansvariga för att skapa och övervaka implementeringen av strategier för att etablera, främja och upprätthålla en positiv bild av en organisation. Dessa yrkesmän bildar relationer med nyckelpersoner inom regering, media och allmänheten för att säkerställa att ett företag har stöd för sin verksamhet. PR kommer att övervaka opinionen och vidta åtgärder för att säkerställa att den är positiv. I motsats till reklam kommer de att dra fördel av en organisations nyheter och aktiviteter för att marknadsföra företaget utan betalning. Event management kan falla inom detta område.
Direktörer för PR är skickliga kommunikatörer och föredragshållare. De har starka interpersonella och organisatoriska färdigheter.
Media Director
Mediechefer kommer att säkerställa den optimala mediemixen för en organisations betalda reklamaktiviteter för att uppnå organisationens mål. Med ansvar för stora budgetar över medieplattformar utanför och online planerar och väljer dessa yrkesverksamma medier som bäst passar organisationens mål och målgrupp. De har till uppgift att förhandla med mediesäljare och bör ha goda analytiska färdigheter när de definierar medieplanen och analyserar prestanda. De kommer att samordna med marknadsavdelningen för reklammaterial och för att känna till de viktigaste aktiviteterna som ska främjas under året och kommer att rapportera resultat till ledningen.
Mediechefer har en stark analytisk, numerisk, förhandlings- och rapporteringsförmåga.
Arbetsområden
MBA med huvudämne i digital kommunikation ger studenterna affärskunskaper och nödvändiga färdigheter för att arbeta inom området kommunikation och PR. Utexaminerade från detta MBA-program kan vara intresserade av att arbeta inom följande sektorer och/eller yrkesområden.
- Kommunikation i ideell verksamhet
- Kommunikation i regeringen
- Krishantering
- Digital kommunikation