
MBA in
MBA Management och marknadsföring av lyx och mode ESLSCA Business School

Introduktion
Lyx och mode Management and Marketing MBA är idag, efter 15 års existens, känt och erkänt som ett av de bästa sätten att integrera de olika lyxsektorerna.
Det syftar till att ge studenterna en mängd kunskap och verktyg för att analysera de ekonomiska, konstnärliga och kulturella sektorerna av lyx. Det ger de nödvändiga färdigheterna för att ha en ledande professionell verksamhet inom detta område. Studenter utbildas också i modemarknadsföring inom områdena modedesign och mode, samt skapande.
Programmet gör det möjligt att ifrågasätta strömmarna inom konst, design och mode... Utbildningen är också inriktad på digital och e-handel, kompetens som företag efterfrågar idag. En 3-dagars studieresa till Italien står också på programmet, för att upptäcka italienska hantverkare och fördjupa Made in Italy (en referens inom mode). Slutligen, för att förvärva den nödvändiga öppenheten i världen 2020-2025, kommer andra året MBA-studenter att ha möjlighet att berika sin kurs med en internationell erfarenhet under andra terminen, med vår partner ROME BUSINESS SCHOOL.
Idealiska studenter
Vem är träningen för?
- Till studenter i denna sektor som vill integrera en fördjupning av marknadsföringsdelen av lyx och mode som passar deras utvalda sektor.
- Till studenter inom handel, ledning, ekonomi, som önskar tillämpa de historiska, ekonomiska och kulturella determinanterna kopplade till dessa aktiviteter samtidigt som de mänskliga och konstnärliga komponenterna i sektorn, till exempel detaljhandel, visuell merchandising.
- Till studenter inom det vetenskapliga området som vill utveckla sin vision om världen i dess komponenter, både drömlik och ekonomisk.
- Till yrkesverksamma med endast delvis erfarenhet av de planerade områdena (endast i ett företag inom en viss sektor och verksamhet) som vill bredda sitt synfält och förståelse och berika sina färdigheter.
- Till yrkesverksamma som huvudsakligen har arbetat i ansvarspositioner som vill fördjupa sina kunskapsområden för sektorn för att stärka deras handlingspotential.
- Till personer i omskolning utan direkt erfarenhet av yrkesutövningen.
Antagningar
Läroplan
Kursprogram
Modul 1: grunderna i marknadsföringsledning och marknadsföring
- Digital transformation
- Affärsplan, budgetar
- Affärsstrategi
- Entreprenörskap och nystartade företag*
- Corporate Social Responsibility (CSR)
- Projektledning i AGILE-läge
- Adobe Suite (Photoshop, Illustrator, Indesign)
- VBA Visual Basic för applikation (excel
- Ledarskap och teamledning
- Professionell engelska, TOEIC
Modul 2: Lyx- och modeinriktning
Modul 3: Lyx, hantverk
Modul 4: Arbetslivserfarenhet
Undervisningsmetod
Detta program kombinerar överföring av färdigheter, kunskap och inlärningstekniker för reflektion för att specialisera sig på lyx. Grunderna i företagsledning, ledning och ledarskap lärs också ut där för att få ett komplett program.
Digital teknik är kärnan i lektionerna. Utbildningen ges med föreläsningar men också praktiska fallstudier, klasspresentationer och gruppdiskussioner.
evenemang
MBA1
- Open Innovation Challenge: Fall från Accenture om ett problem med ett lyxvarumärke (drivs av Agorize, 2021-2022)
- Masterclass & gäster – Dela erfarenheter av experter från lyxvärlden (konstnärlig ledare, boutiquechef, CSR-expert, etc.)
- Besök på verkstäder och lyxhus: fina lädervaror, fina smycken, Bonjour Paris
- Besök i Versailles & möte med hantverkare
- Guidade fallstudier
- Besök på specialiserade mässor och professionella utställningar (enligt kalender)
- Praktik i ett företag (minst 2 månader)
Ranking
11: a i Eduniversal 2022-rankingen - kategorin "Luxury Management".
Programresultat
Mål
- Skaffa en solid kultur av lyxens och modevärlden
- Att bemästra grunderna för lyx
- Fördjupa marknadsförings- och managementtekniker anpassade till lyx och mode
- Skaffa affärs- och tillväxtorienterad utbildning i lyx
Kompetens
- Utveckla självständighet, förmåga att ta initiativ
- Utveckla anpassningsförmåga, kreativitet och pragmatism
- Visa ledarskap i sina attityder och beteenden
- Närma dig marknadsföringens verklighet genom olika dimensioner
Karriärmöjligheter
Luxury and Fashion Management and Marketing MBA låter dig integrera den professionella världen i positioner som:
- Produktchef, Produktägare
- Försäljningschef, butikschef,
- Marknadsföring, kommunikation, digital, PR-ansvarig
- Merchandising & e-merchandising manager,
- Forskningschef, konkurrensinformation, affärsanalytiker,
- Gallerichef, entreprenör,
- Samhällsansvarig, CRM-ansvarig, kundtjänst
Aktivitetsområde
- Mode- och textilmärken (snabbmode, premium, lyx)
- Lyxbostäder, alla sektorer
- Kommunikationsbyrå, press, digitalbyrå
- Konsultföretag specialiserade på lyx och mode