
Online magisterexamen - MBA i biofarmaceutisk företagsledning
Madrid, Spanien
VARAKTIGHET
12 Months
SPRÅK
Spanska
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Feb 2026
STUDIEAVGIFTER
Begär studieavgifter
STUDIEFORMAT
Distansutbildning
Introduktion
Sektorn för läkemedel, bioteknik och medicintekniska produkter är nyckeln till folkhälsan, kännetecknad av dess dynamik och strikta reglering.
Online Master - MBA i Biopharmaceutical Business Management, både i sin onlinemodalitet (EMBA) och i sin onlinemodalitet med praktikplatser (EMBB), förbereder dig för att effektivt leda, hantera och styra företag inom läkemedels-, bioteknik- och hälsovårdsproduktsektorerna,
Det erbjuder omfattande utbildning genom vilken du kommer att förvärva de strategiska, operativa och regulatoriska färdigheter som är nödvändiga för att driva innovation och säkerställa efterlevnad av nationella och internationella regler under hela livscykeln för farmaceutiska produkter.
På så sätt kommer du att bidra till dessa organisationers konkurrenskraft och framgång i en miljö som är global och mycket reglerad.
Tekniskt blad
Allmän information
- Nästa startdatum: februari 2025
- Varaktighet: 12 månader
- Motsvarighet: 60 hp
- Metodik: 100% online
- Kontinuerlig bedömning av kunskap.
Adresserad till
- Proffs som vill specialisera sig på ledning av läkemedels-, bioteknik- och hälsovårdsföretag
- Yrkesverksamma som redan har ansvariga positioner och vill utöka sina kunskaper och färdigheter inom dessa områden
modaliteter
Masterexamen erbjuds i två modaliteter:
- Modalitet 1 – online magisterexamen utan praktikplatser: detta är det mest lämpliga alternativet för de studenter/proffs som behöver kombinera sina studier med resten av skyldigheterna i sitt yrkes- och privatliv.
- Modalitet 2 – online masterexamen med praktik: studera i din egen takt och utveckla dina kunskaper genom en aktiv metodik och garanterade praktikplatser.
Antagningar
Läroplan
Online Master's Program - MBA i Biopharmaceutical Business Management består av 12 moduler som täcker alla väsentliga områden av företagsledning inom läkemedels- och biotekniksektorn, inklusive affärsstrategi, innovation och utveckling av nya produkter, reglering och efterlevnad, marknadsföring och försäljning samt talanghantering.
Dessa moduler är utformade för att erbjuda ett praktiskt tillvägagångssätt, så att studenterna kan tillämpa de kunskaper som förvärvats direkt i sin arbetsmiljö.
Delkurs 1. Introduktion till företagsmiljön inom läkemedels- och hälsovårdssektorn.
- Introduktion till affärsmiljön inom läkemedels- och hälsovårdssektorn.
- Medicinsk utrustnings industrimiljö och framtidsutsikter.
- Vision, rättslig ram och efterlevnad för sjukvårdsteknikbranschen.
- Mission, vision och företagskultur inom hälsosektorn.
- Organisationsmodeller och relevanta avdelningar.
Delkurs 2. Kunskaper om den medicinska avdelningen inom läkemedelssektorn
- Introduktion till FoU inom läkemedelssektorn
- Klinisk forskning inom läkemedelsindustrin. Kliniska prövningar.
- Strategiska vetenskapliga aktiviteter inom Medical Affairs genom hela drogens livscykel
- Medical Affairs in the Pharmaceutical Industry och dess strategiska roll
- MSL:s roll
Modul 3. Kunskaper om myndighetskrav inom läkemedels- och medicintekniska sektorn
- Reglering av läkemedel.
- Reglering av medicintekniska produkter.
- Reglering av aktiva ingredienser, kosmetiska produkter och andra kategorier.
- Tillverkning av läkemedel.
- Kvalitetssäkring vid distribution av läkemedel.
- Läkemedelsövervakning av läkemedel och medicintekniska produkter.
Modul 4. Introduktion till marknadstillgång och värdeskapande inom hälsa
- Rollen för yrkesverksamma inom marknadstillträde, realiteter och perspektiv
- Marknad, pris och finansiering av läkemedel: Hur erhålls priser och finansiering i Spanien?
- Läkemedelsmarknad, prissättning och finansiering: Vad händer efter att ett läkemedel har prissatts och ersatts?
- Värdeförslag för läkemedel och medicintekniska produkter baserade på ekonomiska data
- Värdebaserad sjukvård: Evidensgenereringsverktyg inom hälsa
- Grundläggande begrepp inom forskningsmetodik och tolkning av kliniska resultat
Modul 5. Marknadsföring inom hälso- och sjukvårdssektorn I.
- Marknadsföringsfunktioner inom sjukvårdsbranschen.
- Marknadsplanutveckling I: Analytisk marknadsföring som ett nyckelverktyg.
- Utveckling av Marknadsplan II: Strategisk marknadsföring och mål.
- Utveckling av Marknadsplan III: Operativ marknadsföring (Handlingsplan och resultatmätning).
- Från design av marknadsplan till genomförande av marknadsplan I.
- Från utformning av marknadsplan till genomförande av marknadsplan II.
Modul 6. Marknadsföring inom hälso- och sjukvården II. Från kliniska aspekter till det digitala området
- Global Medical Affairs: The Global-Regional-Local Dynamics in Medical Affairs.
- Global Medical Affairs: Kopplingen mellan den kliniska utvecklingsfasen och kommersialiseringen.
- Digital marknadsföring i hälso- och sjukvården: Nycklar till digitalt engagemang på sociala medier.
- Inbound Marketing gällde Health.
- Hälsovård och konsumentprodukter affärsmiljö.
- Koncept och grunder för flerkanals- och omnikanalstrategin.
Modul 7. Business Intelligence
- Introduktion till marknadsundersökningar.
- Marknadsundersökning inom hälso- och sjukvården.
- Informationspaneler inom läkemedelsindustrin.
- Informationshantering. Nyckelindikatorer och mått.
Delkurs 8. Affärsutveckling inom läkemedelsindustrin och kundtyper
- Hantering av offentliga upphandlingar och kommersiella anbud inom offentlig sektor I.
- Hantering av offentliga upphandlingar och kommersiella anbud inom offentlig sektor II.
- Management och kommersiellt erbjudande inom den privata sektorn.
- Organisation av kommersiella team inom läkemedelsindustrin.
- Kontoplan för intressenter.
- Samarbetsmiljöer och affärsutveckling.
Modul 9. Finansiella grunder inom hälsosektorn. Utveckling mot strategisk planering
- Grundläggande ekonomiska och finansiella begrepp I.
- Grundläggande ekonomiska och finansiella begrepp II.
- Tolkning av balans- och resultaträkning. Finansiell kontroll.
- Distributionsmodeller inom läkemedelssektorn.
- Kunduppfyllelsestrategi och utveckling av Supply Chain mot strategisk planering.
- Stöd för att förstå P&L och projektledning ur ett ekonomiskt perspektiv.
Modul 10. Innovation och transformation inom läkemedels- och hälsovårdsindustrin
- Innovera för att skapa värde.
- Teknik för den digitala omvandlingen av hälsa och aktörerna i hälsosystemet I.
- Teknik för omvandling av hälsa och hälso- och sjukvård II.
- Produktomvandling mot e-hälsolösningar.
- Teknik som centrum för förändring i hälsoprocesser.
- Mot digitala terapiers era.
Modul 11. Tillämpning av metoder för ledning inom läkemedels- och hälsovårdsindustrin
- E-handel i OTC-miljö, medicinska produkter och ny distributionsmodell.
- Projektorganisation. Analys och definition av handlingsplanen.
- Verktyg för projektspårning och projektledning.
- Indikatorer, beredskapsplaner och analys av resultat.
- CANVAS och LEAN metodikbaser tillämpas på beslutsfattande.
- Agila metodiska grunder tillämpas på beslutsfattande.
Delkurs 12. Personlig utveckling och professionell kompetens
- Personligt varumärke och personligt rykte.
- Personlig kommunikation.
- Ledarskap och förändringsledning.
- Mentorskap och coachning för teamledning.
Programresultat
- Förstå och tillämpa nationella och internationella regler som styr marknadsföring och hantering av läkemedel, bioteknologiska och hälsovårdsprodukter.
- Skaffa omfattande kunskap om processerna för innovation, utveckling och marknadsföring av nya produkter inom läkemedels- och biotekniksektorerna
- Utveckla färdigheter för att effektivt hantera den strategiska och operativa inriktningen för företag i sektorn, säkerställa deras konkurrenskraft och anpassning till regulatoriska och marknadsförändringar.
- Använd avancerade verktyg och framväxande teknologier för att optimera företagsledning, strategiskt beslutsfattande och innovation inom produktutveckling.
- Att utbilda sig för att koordinera och leda multidisciplinära team i ledning av projekt och innovationsprocesser, marknadsföring och kommersialisering av sjukvård och läkemedelsprodukter.
- Integrera vetenskaplig, teknisk och kommersiell kunskap för att utveckla produkter som uppfyller de kvalitets-, säkerhets- och effektivitetsstandarder som krävs av tillsynsorgan.
- Att främja ledarskap och lagarbete i ledningen av företag i sektorn, främja en innovativ och resultatorienterad företagskultur.
- Utveckla färdigheter för att hantera kriser och fatta kritiska beslut relaterade till produkt-, projekt- och driftledning i en mycket krävande regulatorisk miljö.
- Förbättra effektiv kommunikation med nyckelintressenter, inklusive hälsomyndigheter, vårdpersonal, kunder och samarbetspartners i sektorns värdekedja.
- Förbättra kapaciteten för kritisk analys, problemlösning och anpassning till förändringar i verkliga miljöer inom läkemedels-, bioteknik- och hälsovårdsindustrin
Karriärmöjligheter
Oavsett om det är online eller online med praktikplatser, erbjuder denna MBA som specialiserat sig på ledning av läkemedels- och bioteknikföretag dig attraktiva karriärmöjligheter inom området ledning, riktning och ledarskap inom hälsosektorn.
Områden där du kan utvecklas som professionell när du har fått kvalifikationen:
- Marknadsavdelningsbefattningar såsom Brand manager, produktchef, produktspecialist
- Marknadsundersökningsavdelning, affärsanalys
- Institutionen för medicinska frågor, patientengagemang och patientcentrering
- Avdelningen för kvalitets- och regleringsfrågor
- Avdelningen för marknadstillgång och företagsaffärer
- Säljavdelning, försäljning, säljkår excellens, affärsenhetschef
Jobbpositioner där online Master's - MBA i biofarmaceutisk företagsledning gör skillnaden jämfört med andra kandidater:
- Specialist på transformations- och innovationsprojekt i läkemedels- och sjukvårdsteknikföretag.
- Kommersiell chef - försäljning
- Account Manager
- Produktchef
- Inneförsäljning och affärsutveckling
- Affärsanalytiker
- Digital marknadsföring, flerkanals- och omnikanalpositioner