GSB MBA-programmet är strukturerat för att förfina din professionella kunskap, stimulera din fantasi och ge dig de färdigheter och förtroende du behöver för att förverkliga dina ambitioner. Du lär dig att se världen för vad den är och vad den kan bli och upptäck hur du kan förvandla enkla inspirationer till meningsfulla affärslösningar.

Programmet kommer också att ge dig en solid grund i internationell verksamhet med starkt fokus på tillväxtmarknader. Tillväxtmarknaden står inför en hög grad av osäkerhet, komplexitet och ofta orimlig ojämlikhet. En sådan värld behöver nya idéer och lösningar, och vi fokuserar vår energi på att utveckla undervisning och forskning som svarar på detta behov.

MBA på GSB erbjuds som ett års heltidskurs eller i ett tvåårigt modulärt format för delegater som inte kan studera på heltid. Båda programmen är uppbyggda kring 16 obligatoriska kärnplaner utformade för att ta itu med de grundläggande principerna i ledningen.

Studenterna kan sedan skräddarsy sina studier genom att välja ytterligare kurser från ett urval av 19 valfria ämnen.

Våra nyckelinlärningsmål:

  1. Demonstrera nödvändig ledningskunskap, verktyg och tekniker för att vara en effektiv och effektiv chef.
  2. Visa personliga ledarskapskompetenser som återspeglar värderingsbaserade lösningar och kan tillämpas på de sammanhang där du arbetar.
  3. Kunna anpassa sina ledarskap och ledarskapsförmåga och tillämpa dem i olika nationella och internationella sammanhang, med en god förståelse av hållbar utveckling.
  4. Demonstrera entreprenörskompetenser baserade på innovation och kreativitet.
  5. Ha de pedagogiska färdigheterna i kritiskt tänkande, problemlösning, insamling och analys av data och effektiv skriftlig kommunikation.

UCT GSB MBA

MBA-läroplanen är uppbyggd kring 16 kärnkurser. Dessa är utformade för att kartlägga det kontextuella landskapet där företagen arbetar, ge eleverna ett solidt grepp om grunden för förvaltningen, bygga upp sin affärsförmåga och erbjuda integrerade praktikmöjligheter. Kursdesignerna uppdateras och anpassas årligen, varför de ämnen som listas för varje kurs kan betraktas som en riktlinje för vad studenterna kan förvänta sig att täckas på varje kurs.

1. Organisationer, ledarskap och värderingar

Kursen syftar till att introducera studenter till ledarskapsteorier, organisatoriskt ledarskap och komplexiteten i ett antal ledarskaps- och ledningssituationer och att ge insikt i de underliggande processerna. Kursen uppmanar eleverna att utveckla en kritisk attityd gentemot ledarskapsteorier och praxis. Det syftar till att utveckla en grundlig förståelse för relationerna mellan organisationer, människor och ledarskap.

2. Bevisbaserad praxis

Syftet med kursen är att studenterna ska utveckla förmågan att integrera ett krävande och välinformerat tillvägagångssätt för befintliga bevis och forskning i sina ledande beslutsprocesser.

3. Marknader i nya länder

Kursen ger en djupgående analys av marknader ur olika perspektiv, med inriktning på hur de skiljer sig inom framväxande och utvecklingsländer.

4. Företag, regering och samhälle

Under kursen kommer studenterna att bekanta sig med en rad ekonomiska, sociala, miljömässiga och politiska trender och utveckling som kan påverka antingen direkt eller indirekt på företagens strategi och verksamhet i en framväxande marknadsekonomi som Sydafrika. De kommer också att bli utmanade att överväga den roll och några av de nuvarande svaren från näringslivet till dessa trender.

5. Ledarskap och personlig utveckling

Kursen är avsedd att vara en katalysator för personlig reflektion och inblick i processer och begrepp som är kritiska för att framgångsrikt fullfölja MBA, samt att skapa en plattform för framtida arbete och personlig framgång.

6. Ekonomi för företag

Ekonomin är affärsmiljön. Kursens syfte är således att skissera de viktigaste principerna för ekonomi som kommer att vara till nytta för eleverna i deras arbetsliv. Kursen är en kurs i mikro och makroekonomi.

7. Redovisning

Bokföringskursen fokuserar på att introducera MBA-studenter till språket för redovisning och ge studenterna möjlighet att läsa, tolka och förstå finansiella rapporter.

8. Organisationsbeteende och folkhantering

OBPM-kursen kommer att ge ett övergripande organisatoriskt tillvägagångssätt för människors ledningsstrategier och omfattar tre huvudteman:

  • Individuella i organisationen
  • Högpresterande arbetspraxis
  • Ledande och hantera människor

9. Operations Management

Kursen syftar till att utrusta studenter med förmåga att beskriva och analysera verksamheten och förstå de centrala verksamhetsbeslutsområdena med avseende på process, kapacitet, lager, arbetskraft, kvalitet och mätning.

10. Finansiering

MBA Finance kursen fokuserar på både teori och praktik på företag och investerare nivå. Kursen ska göra det möjligt för eleverna att utveckla en förståelse för de praktiska aspekterna av ekonomi.

11. Marknadsföring

Kursen ger studenterna en översikt över marknadsföringsfunktionen och är utformad för att ge studenterna förtroende för sin förmåga att tillämpa marknadsföringsteori i affärspraxis.

12. Social Innovation Entrepreneuring

Kursen ger MBA-studenter en introduktion till det snabbt framväxande området för social innovation. Medan det finns många framväxande perspektiv på social innovation, kan en social innovation i allmänhet förstås som ett avsiktligt, positivt och kreativt skifte i systemiska sociala ekologiska mönster.

13. Strategi

Kursen syftar till att introducera studenter till de grundläggande principerna och begreppen strategisk förvaltning. Det tjänar som ett tillfälle att utveckla sina färdigheter för strategiskt tänkande och analys. Eleverna lär sig om affärsstrategi och företagsstrategisk formulering som är relevant för makro-miljöindustrin och konkurrenskraftiga förare som står inför organisationen, liksom den roll som syfte, resurser och kompetens spelar i strategibildning och handling. Ett viktigt mål är att studenten utvecklar rigor och förtroende för sin egen förmåga att tänka och arbeta i ett strategiskt sammanhang.

14. Social Innovation Lab

Denna kurs betonar den praktiska tillämpningen av sociala innovationsbegrepp i verkliga sammanhang. Det är strukturerat som ett labb som bygger på det konceptuella materialet som introducerades i den sociala innovationsföretagande kärnkursen.

15. Business Model Innovation Lab

Innovationslaboratoriet för affärsmodell ger studenterna möjlighet att kritiskt utforska, genom kombinerad användning av integrerande och systemtänkande, affärsmodeller och innovation. I resonans med GSB: s bredare vision använder den här kursen det växande marknadssammanhanget som bakgrund för att utforska den spännande utvecklingen av innovation som svarar mot en starkt flyktig, osäker och ändå lovande ekonomi som Sydafrika.

16. Forskningsmetoder och forskningsrapport

Kursen levereras i två delar. Den första delen kommer att hjälpa till att förbereda studenterna för MBA-forskningsprojektet genom att träna dem för att utveckla ett väl motiverat, empiriskt rigoröst argument och hur man fattar beslut på grundval av befintlig bevisning och forskning. Under kursens andra del kommer studenterna att ta vad de har lärt sig och tillämpa detta för att skriva upp deras ämne.

Förkunskapskrav

GSB MBA-programmet är inriktat på begåvade och mogna vuxna som har bevisad akademisk förmåga och affärserfarenhet, och som är mycket motiverade att lyckas. Eleverna väljs bland annat på sin förmåga till personlig och professionell utveckling. GSB använder ett antal kriterier vid val av kandidater.

För att bli ansedd för GSB MBA kandidater behöver:

  • Var 25 år eller äldre
  • Ha minst tre års arbetslivserfarenhet.
  • Var flytande engelska. Sökande vars modersmål inte är engelska kommer att krävas att producera ett TOEFL-certifikat för att verifiera flyt på engelska.
  • Har fullgjort antingen en kandidatexamen eller ett doktorsexamen eller en motsvarande bachelorgrad motsvarande på nivå 8 genom relevant arbetslivserfarenhet. Kandidater som inte uppfyller examens kravet kan ansöka via RPL-rutten och lämna in utvärderingsformuläret Portfolio of Learning (POL).
  • Alla sökande är skyldiga att skriva Graduate Management Admissions Test (GMAT) och få ett acceptabelt GMAT-poäng. En GMAT-poäng på 550 kommer normalt att krävas. GSB erbjuder en fem dagars GMAT-förberedelsekurs för att hjälpa eleverna att förbereda sig för GMAT.

Utöver ovanstående kriterier använder GSB ett antal andra indikatorer, inklusive uppsatser om livserfarenhet, mål, attityder och värderingar, utvärderingar från två domare samt detaljer om jobb, utbildning och extramural aktiviteter.

Program undervisas på:
Engelska

Se 1 fler kurser från University of Cape Town Graduate School of Business »

Denna kurs är På campus
Startdatum
Feb 2020
Duration
1 - 2 år
Deltid
Heltid
Deadline
Efter plats
Efter datum
Startdatum
Feb 2020
Slutdatum
Sista anmälningsdag

Feb 2020

Location
Sista anmälningsdag
Slutdatum