Mästarens namn MBA i sporthantering
Kursstart Oktober 2019
varaktighet 12 månader

MBA i sporthantering

Riktning och ledning av idrottsenheter är en differentiell utmaning när det gäller organisation och ledning av alla andra typer av organisationer. Logiskt måste de som ansvarar för förvaltningen av idrottsenheterna ha grundläggande kunskaper och färdigheter relaterade till strategiskt beslutsfattande, marknadsföring, ekonomisk förvaltning och folkhantering. Men utöver alla dessa kompetenser kommer de att behöva en grundlig kunskap om idiosynkrati, deras egna regler och förändringsmotorer i sportenheter.

Det som fick mig att bestämma mig för skolan var den uppmärksamhet jag fick. De var mycket villiga att förklara var och en av mina tvivel och detta tjänade till att klargöra om det var det jag letade efter.

Celtic Meche
SMS-student

Från förvaltningen av ett gym eller en liten lokal klubb till ledningen av en frontline-fotbollsklubb i internationellt sammanhang måste idrottsenheter säkerställa inkomstgarantier , god ekonomisk förvaltning, adekvat ledning av personer med profiler diametralt annorlunda (från institutionens vaktmästare, till de mer eller mindre professionaliserade ledningskadrarna, till elitidrottare).

Tillväxtplaner inom idrottsområdet får en ny dimension som vissa experter har lagt mellan effektiviteten i ledningen och regleringen av idrottens passion. Sportbranschen , oavsett typ av organisation eller den specifika idrotten, bygger på tre huvudpelare som måste kännas, förvaltas och utvidgas.

Till specialiteter och komplexitet i sponsorvärlden, sportresultat, audiovisuella rättigheter, utbildning av högpresterande idrottare, härledda tjänster ... har lagts till och nya utmaningar relaterade till sociala nätverk, spel spelar fortfarande fram sport, uppkomsten av nya användare från popularisering och massifiering av vissa idrottsutövningar.

Kort sagt, riktning och ledning av idrottsenheter under det kommande decenniet kommer att kräva proffs med en ny och bred vision, med tvärgående kompetenser, baserade på kunskap om behoven och möjligheterna hos idrottsenheter som växer och utvecklas i en global och digital kontext.

mål

Huvudsyftet med detta program är:

  • Känner till sportföretagens särdrag och förstå skillnaderna mellan olika sporter, länder och regioner.
  • Träna studenter i strategiska beslut och ledningsbeslut i sportbranschen.
  • Förstå pelarna i idrottsgren och fördjupa var och en av inkomstkällor, dess viktigaste verksamhet och strategier för att maximera deras värde.
  • Utveckla tillväxtplaner för en idrottsenhet, från analys av möjligheter till att säkerställa planens livskraft.
  • Utveckla sina ledaregenskaper för hantering av multidisciplinära och multikulturella team.
  • Förstå juridiska och etiska ramar som styr idrottsvärlden och dess konsekvenser för företag.

Curriculum

MBA i Sports Management and Management är strukturerat baserat på följande ämnen som är integrerade i ett slutligt projekt, som ger de nödvändiga verktygen för att utveckla en professionell karriär inom Sport Business sektor.

ämne ECTS
1. Sportmiljö och dess globala marknad 3
2. Strategisk ledning 3
3. Sportmarknadsföring och sponsring 5
4. Ekonomisk, finansiell och finansiell förvaltning 4
5. Verksamheten på idrottsplatsen 5
6. Audiovisuella rättigheter inom idrotten 3
7. Den digitala verksamheten inom idrotten 2,5
8. Sportprestationshantering 3
9. Verksamhet och affärsorganisation 3
10. Lag på idrottsområdet 3
11. Talenthantering och ledarförmåga 4
12. Teknologi, informationssystem och digital transformation av idrottsorganisationer 4
13. Valfria ämnen
Entreprenörskap och innovation
Sportöverföringsmarknad
Offentlig politik på idrottsområdet
Organisation och marknadsföring av internationella sportevenemang (Paris)
välj 7.5
2,5
2,5
2,5
5
14. Slutligt masterprojekt 10
totalt 60

1. Miljö sport och dess globala marknaden

Ämne som introducerar studenten inom ramen för sportbranschen över hela världen, samt att analysera skillnaderna som finns på olika marknader och idrott. Konceptet International Sports Governance introduceras: Att känna till organisationer som styr och reglerar idrott på nationell och internationell nivå, samt deras jurisdiktion och hierarki.

2. Strategisk ledning

Idrottsenheter, som alla andra företag, bör basera sin ledning på en medellång och långsiktig strategi. Detta ämne kommer att introducera studenten till de teoretiska grunderna och metodologiska grunderna för strategisk ledning samt implementering av företagsstrategier.

3. Sportmarknadsföring och sponsring

Sportorganisationens varumärke är en av de mest relevanta tillgångarna inom sportbranschen, pelaren som sponsringsverksamheten bygger på, försäljning av merchandising och licenser och är också föremål för företagskommunikation och PR Analys av aktuella sponsringsstrategier och evolution härrörande från digitalisering. Utmaningarna från varumärkesföreningen kommer att arbetas med olika media och med olika mål, förstå riskerna för bakhållsmarknadsföring. Ämnet fördjupas också i Merchandising och varumärkeslicens.

4. Ekonomisk, finansiell och finansiell förvaltning

Både i den mest blygsamma idrottsorganisationen och i den mest välrenommerade idrottsklubben är ekonomisk förvaltning hörnstenen i institutionens överlevnad och tillväxt. Förverkligandet av investeringar, kontrollen av rörelsekapitalet, förvaltningen av resurserna, kreditmarknaden måste vara områden som chefen för idrottsföretag känner till och dominerar. Det finns få klubbar som har sett sina idrottsbanor bromsas på grund av en viktig obalans mellan deras idrottskapacitet och deras ekonomiska kapacitet. God förvaltning bör försöka övervinna svårigheterna som en sådan obalans kan skapa.

5. Företag på idrottsarenan

Verksamheten som genereras inom idrottsplatsen i vissa sporter och kategorier, den viktigaste inkomstkällan för en sportenhet. Från försäljning av biljetter och säsongbiljetter till skapandet av en rundtur i anläggningarna, genom cateringtjänster eller uthyrning av faciliteter för andra evenemang. Internet- och mobila enheter revolutionerar shoppingupplevelsen och det direkta förhållandet med konsumenterna och ger nya möjligheter i upplevelsen i lokalerna.

6. Audiovisuella rättigheter i idrott

Utnyttjandet av audiovisuella rättigheter är ett alltmer grundläggande inslag i intäktsredovisningen för idrottsenheter och tävlingar. Av detta skäl kommer detta ämne att fördjupa marknaden för tv-rättigheter i de olika länderna i världen, liksom Internet, OTT och nya konsumtionsmöjligheter och den nya konkurrensramen. I fotbollsvärlden genomgår kontrakt med audiovisuella rättigheter en ständig omvandling och utveckling i exploateringsmodellerna såväl som i deras värdering och kommersialisering över hela världen.

7. Den digitala verksamheten inom idrotten

Detta ämne täcker den digitala strategin för sportenheter, digital marknadsföring som ett tvärgående verktyg för aktivering och de möjligheter som digitala kanaler öppnar för inkomsttillväxt. Sportenheter har blivit en del av underhållnings- och kommunikationsföretag. Och från den rollen hanterar de digitala publiken som är mycket större än media. Vilka är nycklarna för att hantera den digitala verksamheten och vilken strategi att ta för att maximera varumärkesvärde och intäkter?

8. Sportprestationshantering

Utvecklingen av en idrottsenhet utvecklas parallellt med sina idrottsresultat och prestandan hos de idrottare och lag som den främjar. Antalet medlemmar, försäljning av biljetter, värdet av deras audiovisuella rättigheter och deras sponsring kommer alltid att kopplas till dessa resultat, oavsett vilken division vår enhet rör sig i. Känner till kapaciteten vi har, förbättra idrottarnas prestanda, förbättra gruppdynamiken i lagidrott, identifiera nycklarna för att upptäcka nya talanger, hantera olika personligheter, stödja de bästa idrottare i deras personliga utveckling och När talangen bibehållits är det några av de komplexa utmaningarna med avseende på hanteringen av idrottsprestanda för de institutioner som vi måste hantera.

9. Verksamhet och affärsorganisation

Idrottsenheter, som alla företag, måste svara på en affärsorganisation som maximerar sina resultat. Vad är en idrottsorganisations organisationsstruktur? Finns det framgångsmodeller som kan replikeras? Å andra sidan, om det finns en miljö där komplexiteten i operationerna är omvänt proportionell mot dess synlighet, är det sportens. Bland många aspekter måste vi ta itu med följande: hantering av utrymmen och idrottsplatsen, hantering av scheman, kapacitet och mobilisering av stora grupper av människor, säkerhet vid tider med maximal kapacitet, etc. Ämnet gör det möjligt att förstå arbetsflöden i sportenheter och hur affärsprocesser och aktiviteter ska utformas för god samordning mellan de olika avdelningarna.

10. Lag på idrottsområdet

Liksom alla ekonomiska sektorer styrs idrottsverksamheten av de olika rättsliga ramarna i varje land, och även av sina egna bestämmelser av supra-nationella enheter som skiljedomsansvaret tilldelas. Å andra sidan är sportenheter underkastade samma lagar som alla företag men med vissa särdrag som det är nödvändigt att känna till.

11. Talenthantering och ledarförmåga

I tidigare moduler har vi redan arbetat med den organisation som överskrider idrottsaktiviteter och om hanteringen av idrottsalang, men för att allt detta ska fungera kräver ledningen ett tvärvetenskapligt team av professionella som hanterar motivation, kompetens och kompensation. . Även om det är sant att idrottsenheter vanligtvis har ett högt värde som ges av känslan av att tillhöra institutionen, är det viktigt att hantera och stärka den för att uppnå högsta möjliga effektivitet i en optimal arbetsmiljö. Dessutom kräver ledarrollen färdigheter i människohantering, emotionell intelligens och teammotivation.

12. Teknologi, informationssystem och digital transformation av idrottsorganisationer

Sportenheter har traditionellt varit en sektor med en låg teknisk implementering. Informationssystem är emellertid viktiga verktyg inom alla arbetsområden och ett viktigt element för effektivitet. Ämnet ger de nödvändiga koncepten för att förstå vad som är de tekniska verktygen som gör det möjligt för idrottsorganisationer att förbättra deras konkurrenskraft och hur dataanalys kan ge en bättre förståelse för verksamheten. Processen för digital transformation är inte uteslutande kopplad till implementeringen av digitala verktyg, utan till en förändring i företagens organisationskultur och hur de genomför sina affärsprocesser. Begrepp som agile management, arbete för milstolpar, användning av samarbetsverktyg kan innebära en grundläggande förändring när det gäller att främja en idrottsorganisation.

13. Valfria ämnen

Programmet gör det möjligt att välja flera specialiseringsämnen för att lägga till 7,5 högskolepoäng.

13A. Entreprenörskap och innovation

Vi förknippar vanligtvis innovation med kreativitet och tar en del av processen för det hela. Men innovationsprocesser och framgångsrika entreprenörsupplevelser har mycket metod och hållbarhet. I detta ämne förvärvar eleverna grundläggande kunskaper och färdigheter för att bli förfalskare av innovativa projekt i sina organisationer.

13b. Sportöverföringsmarknad

En bra prestanda på överföringsmarknaden kan innebära en idrottsorganisations framgång eller förstörelse. I det här ämnet kommer vi att granska de skriftliga och oskrivna reglerna på överföringsmarknaden och några av de grundläggande färdigheter som krävs för att interagera inom den marknaden.

13c. Offentlig politik på idrottsområdet

Vilka är de offentliga politiken som främjar social idrott på ett inkluderande och lika sätt? Vad bör den offentliga förvaltningen göra för att främja gräsrotsport med ett folkhälsomål? Vilken kapacitet har offentlig politik för att öka idrotten med målet att skapa idrottare i världsklass?

Detta ämne granskar de offentliga myndigheternas roll och ansvar för att främja idrott från deras sociala och konkurrenskraftiga aspekter.

13d. Organisation och marknadsföring av internationella sportevenemang (Paris)

Studenter som tar detta valfria ämne kommer att resa till Paris i två hela veckor. Detta frivilliga ämne fokuserar på att förstå de speciella egenskaperna hos stora internationella evenemang.

Lektioner kommer att hållas vid SMS-huvudkontoret i Paris och undervisas på engelska. Inom aktivitetsprogrammet kommer det att finnas besök på följande idrottsinstitutioner och organisationer:

  • Organisationskommittén för de olympiska spelen i Paris 2024
  • Organisationskommittén för Rugby World Cup France 2023
  • Faciliteter International tennisturnering Roland Garros

14. Slutligt masterprojekt

Master-slutprojektet omfattar allt lärande som studenten har förvärvat genom Master inom sina olika ämnen. För att förverkliga det arbetar du i en grupp, eftersom målet är så långt det är möjligt att arbetet motsvarar yrkets verklighet. Det kommer att bestå av att genomföra en affärsplan i en idrottsenhet med en information om mål och behov, och där man söker att studenten visar att han kan tillämpa all kunskap som lärs ut i de olika ämnena och genomföra projektet från början till slut .

Det slutliga projektet kommer att utvecklas i grupper om 3 eller 4 studenter, som kommer att ha en handledare från definitionen av projektet till dess slutliga presentation eller försvar.

Ledningsutveckling

Studenterna kommer att delta i ett coachningsprogram som syftar till att utveckla en metod för permanent förbättring:

  • Förbättring behöver upptäckas.
  • Definition av mål och tidsfrister.
  • Framstegskontroll
  • Utvärdering av resultat.
  • Upprättande av nya utmaningar.

Affärssimulatorer

Användningen av simulatorer gör det möjligt för oss att placera inlärningsaktiviteter i en nästan verklig miljö, där framgång eller misslyckande inte bara beror på våra handlingar utan också på våra konkurrenters handlingar, så de beslut vi tar kommer också att kräva kunskap och analys av din aktivitet

Simulatorerna tillåter oss att spela olika roller och läsa samma verklighet ur olika perspektiv.

Utomhusträning

Utomhuskonferenser består av att genomföra aktiviteter relaterade till idrottsvärlden som gör det möjligt för oss att utvärdera och utveckla vårt lagarbete och ledarskapskompetens.

SMS har ett team av coacher med lång erfarenhet av ledarutbildning som hjälper oss att relatera utvecklingen av ledarskapsfärdigheter till vår dagliga miljö, vilket gör att vi exponentiellt kan utveckla våra ledaregenskaper.

ytterligare aktiviteter

Inom aktivitetsprogram, kommer olika aktiviteter som kompletterar kurserna ordnas:

  • Besök i flera enheter av idrottsanläggningarna:
    • FC Barcelona
    • RCD Espanyol
    • High Performance Sports Center (CAR)
    • Girona FC
    • Reial Club de Tenis Barcelona
    • Formel 1 Catalunya Circuit
    • Besök till Nou Camp Experience FC Barcelona och den olympiska museet i Barcelona
  • Mästarkurser i symboliska platser:
  • FC Barcelona
  • RCD Espanyol
  • Utomhusaktiviteter som ingår i förvaltningsutvecklingsplanen

karriär~~POS=TRUNC möjligheter~~POS=HEADCOMP

Studenter som slutför denna Master kan utveckla sin yrkeskarriär i följande ledningsställningar:

  • Professionella fotbollsklubbar
  • Klubbar i andra sporter
  • Nationella eller internationella idrottsorganisationer.
  • Företag som ägnar sig åt sportsektorn.

Lärare

120827_MicahelTapiro.jpg 120828_CintoAjram.jpg

Michael började sin idrottskarriär som rugbyspelare på Stade Français. År senare valde han att åta sig och skapade Paris Neuilly Rugby Club. År senare grundade han byrån Au delà du sport, som var specialiserad på förhållandet mellan sport och företagsledning.

Parallellt lärde Michael marknadsföring i mer än 15 år, tills 2010 beslutade han att starta sin egen skola genom att skapa Sports Management School (SMS), en affärsskola specialiserad på sporthantering, av vilken han nu är grundare och professor .

Professionella världen av marknadsföring och sponsring, speciellt sport, med mer än 12 års erfarenhet av olika multinationella företag som Banco Sabadell, Zurich Insurance eller Futbol Club Barcelona.

Grundare av CA Sports Marketing, ett företag som ägnar sig åt aktivering och förmedling av sponsringsavtal. Han utvecklar för närvarande också konsultområdet för Johan Cruyff Institute. Han är sponsor och idrottsmarknadsföringsprofessor i de viktigaste mästarna och efterexaminerade i Spanien.

120829_XavierVilaseca.jpg 120830_XavierBoixeda.jpg

IP-specialist advokat

Slutligen, att rekrytera idrottare avtal utgivare (i bildrättigheter och utnyttjande). Hans vision som Sport konsult och Event Planner under de senaste 5 års yrkeserfarenhet slutföra en expertis även ur marknadsföring och finans, och ge det ett mervärde när det gäller idrottsgren.

I 5 år var han ansvarig för utvecklingsprojekten för anläggningarna i FC Barcelona och nådde en betydande ökning av intäkterna från dess kommersiella exploatering. Tidigare var han ansvarig för CRM-projektet och kundservice vid samma institution.

Kopplad till e-affärsprojekt sedan 1996, 2012 anslöt han sig till Onebox Ticket Management som partner och VD. 2016 grundade han Start-IT Studio för att tillhandahålla konsulttjänster och skapande av startups inom det tekniska området.

120831_AlbertGomaCribillers.jpg 120832_UnaiConchaOlabarrieta.jpg

Sportsmarketer med över 6 års erfarenhet av kommersiella positioner inom världen av sport och underhållning i London. Mer specifikt kopplat till digitala affärsutvecklingsprojekt, utnyttjande av kommersiella licenser och implementering av Ticketing-tjänster

För närvarande som ny affärschef för Digitalavdelningen. Innan F1 arbetar jag på Viagogo, ett ledande företag på sekundärmarknaden för biljetter till sportevenemang, med ansvar för att öppna och utveckla affärer på den sydeuropeiska marknaden. Därmed lockar man nya klubbar och topptävlingar till företaget.

Han har arbetat i online-spelindustrin sedan 2008 och utfört olika uppgifter, alltid kopplade till marknadsavdelningarna. Han började arbeta för NetBet, vid dess huvudkontor i London, och 2010 flyttade han till Barcelona för att gå med i Suertia, som assistent för marknadsavdelningen.

Efter tre år i Barcelona-företaget och ytterligare ett i RetaBET, gick han för att arbeta för Mediapro, speciellt inom den digitala delen av beIN SPORTS som B2C Manager, där han tillbringade två och ett halvt år. Sedan mars 2018 arbetar han för The Coin Gaming Group, ett estniskt företag som specialiserat sig på onlinespel med cryptocurrencies, som chef för LATAM-regionen.

120833_NuriaSoler.jpg 120834_SergiMesonero.jpg

Grundare och chef för konsultföretaget dedikerat till tillväxt och utveckling av potentialer hos människor och lag: Alter Ego Sports

Mentor i ledarskap och sociala färdigheter, specialiserad på High Performance. Tränare och tränare för människor och lag inom affärs- och idrottsområdet.

Utövare i NLP (Neurolinguistic Programming). Affärskvinna och chef med mer än 18 års erfarenhet, styrelseledamot i Barcelona Marketing Club sedan 2010 och medlem av ”Catalan Sports Advisory Board” i Generalitat de Catalunya som generalsekreterare sedan 2011.

Sergi Mesonero är grundare och strategidirektör för Liga de Videojuegos Profesional, den största spanskspråkiga e-sportorganisationen.

Han är också chef för Esports ordförande för det katolska universitetet i Murcia (UCAM). Tidigare utvecklade han sin yrkeskarriär inom icke-kommersiell filmdistribution och utställning, regisserade flera filmfestivaler och priser och deltog i skapandet av Barcelona Festival Platform.

120835_RaulCipres.jpg 120836_RafaelStaat.jpg

Raúl Ciprés är en industriell teknisk ingenjör från Polytechnic University of Catalonia. Master i Sports Management and Marketing från La Salle-JCI. Grundande partner och verkställande direktör för Creativialab, BTL Marketing Agency dedikerad till Sport och Social Pro marknadsföring. Partner och CMO för Startup iWOPI. Partner till Startup ENKEL TRAVEL-vinnare av Airbnb Travel Tech Award. Tidigare styrelseledamot - Marknadsområde - Allianser och utvidgning av Joventut Badalona Club (Club Liga ACB). Han var General Marketing Director för Soccer Club -RCD Espanyol. Utveckla projektet för den nya RCD Stadium.

Han var marknadschef för Real Club de Polo de Barcelona. Han var marknadschef för Joventut Badalona Club-klubben i Endesa Basketball League. Han undervisar och har undervisat vid Master in Marketing Management vid EAE Business School, Master in Sports Marketing vid UAB- Johan Cruyff Institute, Tecnocampus Mataró UPF, Postgraduate Sports Journalism på Blanquerna - Ramon Llull University och ESADE.

Hans expertområden är varumärke, sponsring, sportmarknadsföring, strategiska planer, marknadsplaner, kreativ konceptisering, branding, ny teknik-BTL-aktiveringsplaner.

Rafael är chef för Barcelona-kontoret för byrån Yeesss, dedikerad till skapandet av digitalt innehåll för varumärken, klubbar och idrottare, med huvudkontor i Paris.

Innan han gick med i detta projekt arbetade han i fem år i kommunikationsavdelningen i Fotbollsklubben Barcelona och hanterade bland annat det första lagets sociala nätverk.

Han deltog också i utvecklingen av en online-strategi för elitföretag och idrottare.

120837_SergiVieta.jpg 120838_VanessaBasora.jpg

Med en examen i Business Administration and Management från ESADE har Sergi utvecklat det mesta av sin yrkeskarriär inom fotbollsindustrin och arbetat för byråer, producenter, klubbar och föreningar och förvärvat en global vision om denna verksamhet. Han började sin relation med sport genom att erbjuda ekonomisk rådgivning till klubbar och andra företag i fritidsbranschen från KPMG European European Unit i Storbritannien. När han återvände till Barcelona åtar han sig flera projekt och börjar samarbeta med Mediaiasports Media Mediasports Marketing Agency, som han senare integrerar för att leda fotbollsavdelningen, ge råd till klubbar, tävlingar och varumärken i fotbollsvärlden.

På några år går Sergi in i Mediapro Group Soccer Committee och leder verksamheten för LFP World Challenge, ett strategiskt internationellt utvecklingsprojekt från LaLiga. År 2016 antog han generaldirektoratet för Granada CF på begäran av den nya egendomen, den kinesiska gruppen DDMC, som piloterade övergången och lägger grunden för en professionell, digital och hållbar klubbledning. Sedan början av året är Sergi VD för idrottsbyrån Onside Sports Iberia, ett dotterbolag till Lagàrdere Sports Group

Passionerad om idrottsvärlden, som började hennes idrottskarriär som tennisspelare och professionell tränare.

Hon har en examen i Business Administration and Management (UVIC), Master in Marketing and Digital Business (ESADE).

Han har riktat sin professionella karriär till världen av marknadsföring och sport. Han arbetade i mer än 11 år på FC Barcelona och utvecklade olika positioner inom marknadsföring, kommunikation och kommersiella, bland annat marknadschef och chef för sportmarknadsföring. Han är för närvarande chef för varumärket för Sevilla FC.

Vanessa har lång erfarenhet av marknadsföring, branding, digital och kommunikation.

120839_RaydeLuisBaez.jpg 120840_SerafinIbanezBailey.jpg

Dominikansk ekonom, flyttade i Barcelona för 14 år sedan med mer än tio dedikerade till sportindustrin. Han har varit generaldirektör för WWP: s internationella byrå för södra Europa och Amerika och lett verksamheten på den iberiska halvön. Tidigare har han varit co-chef för sponsoravdelningen och chef för avdelningen för digital och innehåll i Euroleague Basketball.

Under hela sin karriär har han arbetat med kommersiella och aktiveringsprojekt med NBA och ett dussin av sina franchisebolag, LaLiga, Major League Baseball och flera av hans lag, Royal Spanish Football Federation (RFEF), FC Barcelona, Real Madrid, Valencia CF, Rakuten, TAG Heuer, BMW, Banco Santander, Red Bull, TIDAL, New Balance, Turkish Airlines, BWIN, Adidas, 2K Sports, Nike, Spalding, Efes Pilsner, Intersport, New Era Cap, Beats by Dre och Upper Deck, bland andra märken, genererar alltid avkastning på investeringar.

Marknadsföring och kommersiell professionell med mer än 15 års internationell erfarenhet specialiserad på sportmarknadsföring och sponsring.

Hans tidigare och nuvarande karriär involverar projektledning med varumärken, idrottare, klubbar, byråer, federationer och media i sport- och underhållningsmiljöer för EMEA, APAC och Americas. Samla mer än 200 evenemang bland populära sporter: Fotboll, basket, motorcykling, surfing och premium: Tennis, golf, F1, segling, rid, polo. Han började sin karriär på den multinationella Sportsworld Media

Program undervisas på:
  • Spansk
Senast uppdaterad September 15, 2019
Denna kurs är På campus
Startdatum
Okt 2019
Duration
12 månader
Heltid
Pris
11,500 EUR
Deadline
Efter plats
Efter datum
Startdatum
Okt 2019
Slutdatum
Sista anmälningsdag

Okt 2019

Location
Sista anmälningsdag
Slutdatum