Läs den officiella beskrivningen

Sports Management School är en internationell skola specialiserad på idrottsledning i Paris, Lausanne och Barcelona .

Dess position som en "ren spelare" fokuserad helt på sportverksamhet ger den verklig erfarenhet inom alla domäner som är kopplade till sportverksamhetens värld, såsom handel och distribution, marknadsföring, kommunikation och evenemangsorganisation.

Skapad år 2010 har Sports Management School över 600 studenter och mer än 180 studenter. Med en 90% integrationsgrad i idrottsverksamheten efter examen talar fakta för sig själva.

Målen för International MBA i Sports Management

Vår internationella MBA i Sports Management är ett skräddarsytt program som kombinerar en stark bakgrund i allmän affärsutbildning med en djup förståelse för sportens ekonomi och den internationella sportmiljön.

Vår studentkår består av olika nationaliteter.

Vårt mål är att utbilda unga yrkesverksamma och idrottare.

Vårt akademiska mål är att ge studenterna marknadsföring, ledarskap och operativ kompetens som gör att de kan arbeta i idrottsmiljön.

SMS strävar efter excellens inom sportstrategi, marknadsföring och ekonomi.

Detta MBA-program löper över ett år efter att ha erhållit den fyraåriga kandidatexamen, eller en master grad (bac 4).

Studenterna får en masterexamen efter framgångsrik slutförande.

Detta extremt specialiserade program har utformats för framtida chefer och experter i idrottsverksamheten.

Till vem är träningen

Till studenter från idrottssektorn som vill fortsätta i sportmarknadsföring som är deras primära område.

Till studenter från handels-, distributions-, institution, utrustning eller byråer som vill specialisera sig i ekonomisk styrning och ledning beslutande faktorer som är kopplade till deras ursprungliga aktiviteter, samt att hantera de mänskliga komponenterna i branschpraxis (till exempel detaljhandel eller visuell merchandising).

Till yrkesverksamma som har en ofullständig erfarenhet inom idrottsområdet (som är experter inom specifika sektorer och aktiviteter) och som vill öppna sina kompetensområden och öka deras kompetens.

Till yrkesverksamma som huvudsakligen har arbetat som chefer eller styrelseledamöter och som vill bredda sin kunskap om sektorn för att stärka sin förmåga att driva och övervaka sina lag.

Till personer som är i en omvandlingsprocess, utan någon konkret erfarenhet av yrket.

möjligheter

  • Sportvaror, tillverkare och leverantörer (marknadschef, sponsringschef, produktchef, affärsutvecklare, nätverkschef, etc.)
  • Distributörer av sportvaror (butikschef, hyllchef, försäljningskoordinator, presentatör, evenemangshanterare etc.)
  • Professionell och amatörsporterklubb och federation (chef för press, kommunikationschef, administrativ chef, pressagent, sponsringschef, evenemangsoperationschef, etc.)
  • Lokal och regional reklam och företags sponsring (affärsutveckling och partnerskapsledare, sponsringschef, gästfrihet och evenemangshanterare etc.)
  • Media och Nya medier (idrottsjournalist, reklamchef, kommersiell sponsring etc.
  • Organisation för idrottsevenemang (teknisk chef, logistikchef, projektkoordinator, direktör, kommunikationschef, mediekoordinator, sponsring av gästfrihet, hantering av strategiska evenemangsområden etc.
  • Sport marknadsföring och kommunikationskonsult (projektledare, community manager, försäljningschef, webbdesigner och / eller designer, konsult etc.)
  • Lokala, regionala och nationella gemenskaper (kommun, regional eller fransk «avdelning» idrottschef, sport projektledare, evenemangskoordinator etc.)
  • Fitness, välbefinnande och sport fritidssektorn (idrott gym manager, chef för ett "fem" center, semester eller rekreationscenter chef, evenemang och underhållning chef etc.)
  • Sport välgörenhetsorganisationer och sponsring (grundchef, partnerskapskoordinator, etc.)

Klass schema

Den internationella MBA i Sports Management är organiserad så här:

  • Kurser
  • Handledningar
  • konferenser
  • Besök och möten med idrottsinstitutioner (spenderar en akademisk vecka i Lausanne, London och Barcelona)
  • Fallstudier
  • Projektverkstäder (Frankrike 2023, Paris 2024)
  • Konsultfältupplevelse i en verklig situation
  • Magisteruppsats

Programmet är indelat i 7 moduler och en Academic Sports Business Tour i Europa.

Program

Sportmiljö

  • Grunden för europeisk sport
  • International Sports Governance *
  • Sport International Relations, Business
  • Idrotts socioekonomisk kontext
  • Europa vs amerikanska jämförande sportorganisationer

* undervisas i Lausanne

Sport marknadsföringsstrategi

A - Blanda marknadsföring i sportmiljö

  • Sportmarknadsföring, sponsring
  • Licensing
  • Sport Business Communications
  • Digital Sports Media
  • Sportintäkter Strategi

B - värdekedja och marknadsföringsstrategi

  • Avtal om bildrättsliga rättigheter
  • Tv-nätverk sporträtt **
  • Sportanläggning
  • Global marknadsföringsstrategi

** undervisas i London

*** undervisas i Barcelona

Hantera internationella sportevenemang (IOC, UEFA, FIFA)

  • Driftstävlingar: Fotbollsmästerskap
  • Organisera sportevenemang: UEFA Euro
  • Workshop Fokus på PARIS 2024 och Frankrike 2023: kandidatur, drift, leverans

Förvaltningsstrategi inom idrottsbranschen

  • Ledarförmåga
  • Sporträkning
  • Strategisk ledning
  • Skapa nya företag i idrottsmiljön

Juridiska aspekter av sport

  • Idrottslag
  • International Comparative Sports Laws
  • Affärslag

Valfria kurser (2 av 5)

  • Sports Management Strategy (utom fotboll)
  • Affärs plan
  • Ledarskap
  • Introduktion till e-sport
  • Management Consulting Field Experience

Slutlig masterprov

Program undervisas på:
Engelska

Se 3 fler kurser från SMS - Sports Management School »

Senast uppdaterad February 28, 2019
Denna kurs är Campus based
Startdatum
Okt. 2019
Duration
1 år
Heltid
Pris
11,500 EUR
Deadline
Efter plats
Efter datum
Startdatum
Okt. 2019
Slutdatum
Sista anmälningsdag

Okt. 2019

Location
Sista anmälningsdag
Slutdatum